A lovak sokszínűsége – Lovak a képzőművészetben

Képző

A lóábrázolások végigkísérik a művészettörténet évezredes hagyományát. Az őskori barlangrajzoktól kezdve napjainkig az uralkodói reprezentáció és hadvezéri portrék fontos eleme, historikus, mitológiai és bibliai jelenetek kiemelt része. Válogatásunk emblematikus lóábrázolásokból mutat néhány példát.

Emil Adam (1843–1924): Kincsem, a kanca

Vannak olyan kivételes állatok, melyek jellemzőik és teljesítményeik alapján kiemelt portrét érdemelnek. A 19. század – mely a mű keletkezésének korszaka – pedig az állatfestészet fénykorát jelentette. Ebben az időszakban olyan jelentős festők is működtek, akik egész életüket ennek a műfajnak szentelték. Emil Adam német művész a felmenői hagyományát követte az állatfestészet terén. Fő témáit a lovak, lovas portrék és a vadászjelenetek alkották. A művész több ízben is festett magyar vonatkozású lovas képeket, és Kincsemről is több festményt alkotott. A művek valósághűen ábrázolják a teljesítménye miatt ikonikussá vált kanca jellegzetességeit. Emil Adam nagy hangsúlyt fektetett a valósághű ábrázolás részleteire: a ló szőrzetének fényessége, tekintetének elszántsága és inaiban rejlő ereje mind-mind megjelenik a kompozíción. 

Kincsem, a magyar lósport és lótenyésztés kiemelt csillaga számos művészt is megihletett, így emlékezete a művészettörténetben is máig él. 

Eadweard Muybridge (1830–1904): A mozgó ló: Sallie Gardner 

A mozgókép kialakulásának fordulópontja egy ló és lovasa mozgásfázisainak pillanatfelvételeihez köthető. A művészeket régóta foglalkoztatta a lovak mozgásának ábrázolása, melyen keresztül a sebességet és a dinamizmust kívánták megjeleníteni, de Muybridge felvételéig mindenféle furcsa beállítású, előre nyújtott lábakkal repülő lovakat sikerült csak festeni. Ennek legfőbb oka az volt, hogy az alkotók a mozgásfázisok szakaszait a fényképészeti technika előtt nem tudták részleteiben megismerni. 

1878-ban, hosszas kísérletezés után Eadweard Muybridge fényképésznek sikerült megörökíteni a ló mozgásának dinamizmusát egy versenypálya mentén felállított, 24 kamerából álló rendszer felvételsorozatán keresztül. A fotószéria úgy készült el, hogy a pálya túloldalára fehér hátteret rögzítettek, a záridőt ezredmásodperc pontosságra állították. Az úton keresztül drótokat feszítettek ki, és amikor a ló átszakította azokat, a kioldók segítségével megszülettek a felvételek. A tizenkét darabból álló fotósorozat bizonyítja, hogy valóban van olyan pillanat, amikor a ló mind a négy lába a levegőben van – de nem maga elé nyújtva, hanem éppen fordítva, amikor éppen maga alá húzza be őket. A képkockákat egymás után pörgetve pedig megszületett a mozgókép őse. Innen már csak néhány évtized telt el az animációk térhódításáig. 

Franz Marc (1880–1906): A kék ló

„A művészet a szellemi világhoz vezető híd” – vallotta Franz Marc, a német expresszionizmus éllovasa, az 1911-ben megalapított Blaue Reiter művészcsoport oszlopos tagja. Bemutatott festménye a művészettörténetben ábrázolt lovak egyik ikonikus darabja. A 20. század elején még megbotránkoztató volt, ha egy ló kékben vagy egy tehén élénksárga színben pompázott a vásznon. A Blaue Reiter művészcsoport törekvése arra irányult, hogy az alkotók felszabaduljanak az európai művészeti hagyomány kötöttségei alól, rugaszkodjanak el a látványalapú festészettől, helyettük az érzelmek szabad, expresszív kifejezésmódját tartották fontosnak. Mindezt az élénk színek használatával érték el, melyeknek szimbolikus jelentést is tulajdonítottak. Franz Marc színelmélete szerint a kék a spiritualitás, a férfiprincípium jelképe. Festménye a komplementer színek élénkségétől vibrál: a rózsaszíntől a kárminvörösön át a zöldeken keresztül árnyalatok sokasága tűnik fel. 

Kádár Béla (1877–1956): Vágyakozás

A német expresszionizmushoz kapcsolódva számos magyar példa is hozható a lóábrázolásokra is. Kádár Béla 1923–1924-ben – a bemutatott mű keletkezésével egy időben – a híres berlini Sturm Galériában is kiállított. 

A festményen látható szerelmes jelenet ebben az alkotói korszakban több változatban is megvalósult. A mű ötvözi a népmesei, játékos stílust az absztrakció eszközeivel. A ló ezen a kompozíción az expresszionizmushoz kapcsolható élénk színhasználatról tanúskodik – csakúgy, mint az előző említett műalkotás. A valóságtól elrugaszkodó ábrázolásmód mesebeli lényként jeleníti meg az állatot, aki lovasának szolgálatában áll. Kádár Béla a korszak progresszív stílusában alkotva a magyar néphagyomány témájához nyúl vissza, melyben a ló és lovas figurája megkerülhetetlen képelem. 

A nyitóképen Eugene Delacroix Villámlástól megriadt ló című festménye (1825–1829 között), amelyet a Szépművészeti Múzeum őriz.

A cikk a Magyar Kultúra magazin 2022/9. számában jelent meg.