Pátosz, a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

Program

Farkas Róbert, a MÁV Szimfonikus Zenekar vezető karmesterének vezényletével október 11-én a Zeneakadémián a szláv klasszikus zeneirodalom szerzőinek izgalmas, a romantika, valamint a 20. század jellegzetes műveit hallhatja a közönség.

Farkas Róbert és a Máv Szimfonikusok
Farkas Róbert és a MÁV Szimfonikusok. Fotó: Steirer Máté

Az est Sosztakovics Ünnepi nyitányával kezdődik, melyet 1954-ben, az októberi forradalom 37. évfordulójának tiszteletére komponált. A rövid, alkalmi darab áradó örömöt fejez ki, tetszetős dallamok, csillogó hangszerelés jellemzi. Ősbemutatója 1954. november 6-án volt, a Moszkvai Nagyszínház zenekarát Melik-Pasajev vezényelte.

Sosztakovics olyan korban élt és alkotott, amikor hazájában a kommunista ideológia szerint a művészet is a hatalom fegyverei közé tartozott, ezért nem tartották tiszteletben az alkotó egyéniségét, az alkotói szabadságot, hanem előírták, hogy milyen művészetre van szükség. A művésznek nemcsak egzisztenciája, hanem sokszor élete is attól függött, hogyan ítélték meg műveit az erre kijelölt funkcionáriusok.

A folytatásban Karol Szymanowski (1882–1937) II. hegedűversenye hangzik el. A szerző Ukrajnában született, de lengyelnek vallotta magát. Fiatal korában Berlinben, Olaszországban és Bécsben tanult, 1919-től Varsóban élt. A későbbi, világhírűvé vált modern lengyel zene előfutáraként tartják számon.

II. hegedűversenyét 1933 októberében mutatták be Varsóban, Paveł Kochański, a kor híres lengyel hegedűművésze adta elő, neki szól a mű ajánlása is. A szólista számára kihívást jelentő darabot a MÁV Szimfonikusok hangversenyén a fiatal, rendkívül tehetséges Králik Abigél hegedűművész tolmácsolásában hallhatja a közönség, aki 1998-ban az Egyesült Államokban, a kaliforniai Berkeley-ben született. Hegedűtanulmányait négyéves korában Philadelphiában kezdte, majd az ír fővárosban, Dublinban folytatta. 2008-ban Budapestre költözött, ahol Ácsné Szily Éva tanítványaként több hazai és nemzetközi díjat nyert, köztük a 2010-es Koncz János-verseny első és nagydíját. 2011-ben a Zeneakadémia Különleges Tehetségek Osztályában folytatta tanulmányait Perényi Eszter növendékeként. 2012 tavaszán a szlovákiai Dolny Kubinban első díjat kapott a Talents for Europe nemzetközi vonósversenyen, és felvételt nyert Ichák Perlman Nyári Zenei Programjába. Zeneművészeti főiskolai mesterfokozatát a New York-i Juilliard Akadémián szerezte meg, azóta Baráti Kristóf hegedűművész vezetésével folytatja tanulmányait. 2023-ban Junior Prima díjjal tüntették ki.

Králik Abigél. Fotó: Jiyang Chen
Králik Abigél. Fotó: Jiyang Chen

A hangverseny második részében Csajkovszkij utolsó műve, a patetikus jelzővel felruházott h-moll szimfónia csendül fel, amelynek 1893. október 28-i bemutatóját a zeneszerző mindössze nyolc nappal élte túl. Mondják, érezte közelgő halálát, ugyanis a zenéből valóban erre lehet következtetni, de a zeneszerző megnyilatkozásai épp ellenkezőleg, tettre kész életerőről tesznek tanúságot. A bemutatót ő maga vezényelte Szentpétervárott. Halálát valószínűleg a városban dúló kolerajárvány okozta. A négy tételből álló mű drámaisága, dinamikája lenyűgöző, de a legvégén a tam-tam ütés ereje mintha a halál érintését szimbolizálná.

További részletek itt.