Aki eddig abban a hitben élt, hogy a Mikulás társaságát csak a krampuszok és a rénszarvasok jelentik, az bizony téved. Miután fáradságos munkája után hazatér barátságos otthonába, a felesége fogadja meleg szeretettel és finom falatokkal. Karácsonyfáját pedig hintalovak, plüssmacik és manófigurák is díszítik. A gödöllői Karácsonyházban jártunk.

Három méter magas diótörők, mesebeli faházikók, a Mikulás kunyhója és egy barokk hangulatú körhinta mellett elhaladva léphetünk be a Karácsonyház ajtaján, amely mögött egy igazán színes és csillogó mesevilág hozza karácsonyi hangulatba nemcsak a gyerekeket, hanem a felnőtteket is. – Nálunk az az alapelv, hogy amikor kicsik és nagyok ide érkeznek – ezt utóbbit külön kihangsúlyozom, hiszen a szülők, nagyszülők ugyanolyan lelkesedéssel és örömmel jönnek hozzánk, mint a gyerekek –, el tudjanak varázsolódni, és kiszakadva a mindennapokból ünnepi hangulatba kerüljenek. A csillogó szemekből azt látom, hogy ezt mindig sikerül elérnünk – mondja a házigazdánk, Kruták Zsófia.

Amikor Kruták Zsófia szülei 1999-ben elindították a Karácsonyházat, még nem sejthették, hogy néhány éven belül már az ország minden pontjáról érkeznek majd hozzájuk látogatók Gödöllőre.

Pedig a családi vállalkozás nem is karácsonyi profillal, hanem növényekkel indult.

A kilencvenes években a Kruták család újította fel a gödöllői királyi kastély pálmaházát, amelyet később kertészetként üzemeltettek. A külföldi példákat követve hamar rájöttek, hogy a téli időszakban érdemes kiemelt figyelmet fordítaniuk az ünnepi kert- és lakásdekorációkra. 2015-ig a pálmaházban, majd két évig a városközpontban kapott helyet a karácsonyi vásár, 2017-től pedig már a felújított műemlék épület, a várkapitányi lak a Karácsonyház otthona. Időközben Zsófia vette át a szüleitől a feladatokat, és továbbfejlesztette a koncepciót.

– Már januártól gőzerővel készülünk a következő karácsonyra. Fontos megismernünk az aktuális trendeket, ezért sokfelé utazunk Európában, ismerkedünk az árukészletekkel, összeválogatjuk a kollekciónk részeit. Dekoratőr csapatunk fél éven keresztül aprólékos munkával tervezi meg a díszítéseket és a 300 négyzetméteres kiállítótér minden egyes centiméterét. Mivel minden évben teljesen megújulunk, ezért egyik dekorációnk sem egyezik meg az előző évivel. Bár profitorientált tevékenységet végezünk, mégsem csak üzletnek tekintjük a Karácsonyházat, hiszen akkor nem dolgoznánk ennyit az ünnepi mesevilág megteremtéséért – fejti ki Kruták Zsófia.

A gondos tervezés már a bejáratnál szembeötlik, ahol a Mikulás otthonát megidéző berendezés fogad minket: – Azt szerettünk volna megmutatni, hogy a Mikulás sincs egyedül. A tavalyi, járvánnyal sújtott évben sajnos nagyon sok család nem tudott együtt ünnepelni, így idén kiemelten figyelünk arra, hogy még szeretettelibb és családiasabb hangulatú legyen a karácsony. Így nagyon sok helyen (nálunk is) megjelenik a Mikulás felesége, illetve még több szívecske motívumot használtunk a díszeknél, mint amit eddig megszoktunk – mutat rá.

Akárcsak a ruhák, lakásberendezési tárgyak esetében, a karácsonyi dekorációknál is folyton változnak a trendek. A dizájnercsapatok évekkel előre megtervezik az új színeket, formákat, figurákat, majd a gyártók ezek alapján készítik el a termékeket. A gyártás nagy része Kínában történik, de Európán belül is vannak fontos exportőrök. Lengyelországnak például nagyon komoly üvegipari múltja van, ezért az üvegdíszgyártásuk kiemelkedő. Csakúgy, mint Ukrajnának, ahol szintén nagyon szép, kézzel festett üvegdekorációkat készítenek.

Sokan inspiráció gyűjtésére mennek a Karácsonyházba, ahol idén kilenc komplett fa és hozzá tartozó enteriőr várja az érdeklődőket.

2021-ben a borostyán a divatos szín, ehhez a narancsos, aranyba hajló árnyalathoz egy közepesen pasztell, hajnali derengő kéknek hívott árnyalatot társítottak a tervezők.

Az öko-, környezettudatos irány erősödését jelzi, hogy egyre több dísz készül újrahasznosított anyagból, és a csomagolások is ebbe az irányba mennek el. Kruták Zsófia szerint az is a tudatosság jele, ha évről évre felhasználjuk a régebbi díszeinket, és csak egy-egy új termékkel egészítjük ki a készletet. De a magyar családokra egyébként sem jellemző, hogy évente teljesen új karácsonyi dekorációt vegyenek, már csak a költségek miatt sem.

Ami viszont az utóbbi néhány évben egyre nagyobb divat, az a karácsonyi terepasztal-építés.

Sokan kezdenek bele a miniatűr falvak, városok kialakításába, fokozatosan gyarapítva a házak, figurák, attrakciók számát. A Karácsonyház terepasztalának területe is évről évre növekszik, már különböző szinteket is kialakítottak, hogy minél nagyobb teret tudjanak belakni. A színes, világító mesefalu apró részleteiben akár órákig el lehet veszni, miközben a kis boltocskák, házacskák lakóit vagy a mozgó sífelvonó, kisvonat, óriáskerék működését figyeljük.

A járvány és a nagy érdeklődés miatt idén is be kellett vezetniük korlátozásokat, egyszerre csak nyolcvan látogatót engednek be az épületbe. Hétvégenként ezért sorok is kialakulhatnak, de a várakozás ideje alatt legalább kóstolgathatunk sült gesztenyét, házi rétest vagy forralt bort, így hangolva magunkat az ünnepre. Hiszen mi másért is jönnénk évről évre egyre többen a Karácsonyházba, ha nem ezért?

Fotók: Kurucz Árpád

A teljes cikk a Magyar Kultúra magazin 2021/7. számában olvasható.