A moszkvai Nagyszínházban tartották Christian Spuck német koreográfus Orlando című balettjének világpremierjét, a 80 éve elhunyt angol írónő, Virginia Woolf klasszikusa alapján készült darab zajost sikert aratott. Míg szerte a világon sok színház, köztük a Spuck által vezetett Stuttgarti Balett is kénytelen zárva tartani a koronavírus-világjárvány miatt, Moszkvában a teátrumok fogadhatnak nézőket, bár csak félházzal működhetnek. A koreográfus megtiszteltetésnek nevezte, hogy az orosz fővárosban vihette színre darabját.
Spuck, aki igazgatói kinevezése előtt a baden-württembergi társulat sztártáncosa volt, Olga Szmirnova balerinára bízta az ifjú Orlando szerepét, aki egy mély álom után nőként ébred. I. Erzsébet királynőnek és a nő-Orlando férfiszeretőjének kettős szerepében Szemjon Csudin szólista lépett fel a szerda esti előadáson. Mivel Oroszországban tabunak számít a nemi identitás, és Spuck balettjében azonos neműek is gyengéd táncot adnak elő egymással, az Orlandót csak 18 éven felüliek tekinthetik meg. A dpa beszámolója szerint különösen sok tapsot kapott például az olasz Jacopo Tissi és a brazil David Motta Soares férfikettőse.
A rendezés olyan ártalmatlan, hogy a darabot igazán be lehetne mutatni gyermekeknek is – írta a balettről Tatyjana Kuznyecova, a Kommerszant című lap kritikusa. Kuznyecova szerint ugyanakkor Spuck alig merítette ki a világhírű társulatban rejlő klasszikus táncos potenciált, a koreográfia „szakmailag a helyén van, de túl józan”. A kétórás előadást nagy ovációval fogadta a közönség a végén, de már menet közben sok jelenet kapott nagy tapsot, főleg a második, „lényegesen erősebb” felében.
Fotó: Natalia Voronova