A koncentrációs táborok náci kegyetlenkedéseit realisztikusan ábrázoló legrégebbi képregényre bukkanhatott egy holland történész.
Az amerikai képregény a Nazi Death Parade (Náci halálparádé) címet viseli, és már 1944-ben képeket mutatott a gázkamrákban zajló tömeggyilkosságokról. – A rajzok szemtanúk leírásain alapulnak – mondta Kees Ribbens, a háborúkkal, holokauszttal és tömeggyilkosságokkal foglalkozó holland intézet professzora, aki a képregényt egy amerikai internetes kereskedőnél fedezte fel, és már megkezdte a tanulmányozását.
Az eddigi kutatások szerint a rajzok August Maria Froehlichtől származnak, aki Ausztriából emigrált az Egyesült Államokba. Megrajzolta az emberek szállítását állatvagonokban, a tusolónak álcázott gázkamrákban zajló gyilkosságokat, a holttestek elégetését. Froelich valószínűleg szovjet katonáknak a Lengyelország területén lévő majdaneki megsemmisítő tábor felszabadítása után tett vallomásait olvasta.
A képregény a náci rezsim elleni politikai vitairat része volt, kiadói a közvéleményt próbálták befolyásolni a történész szerint. „Ha a szavak nem hatnak, megteszik a képek” – mondta. Froelich az áldozatokat nem ábrázolta zsidókként, Ribbens szerint valószínűleg az antiszemita reakciókat akarta ezzel elkerülni.
Bár a második világháború idején is eljutottak külföldre a zsidóüldözésről szóló jelentések, a népirtásról szóló híreket sokszor nem hitték el. Már az 1940-es években is ábrázolták a koncentrációs táborokat és a nácik kegyetlenkedéseit képregényekben, azok azonban tele voltak klisékkel, és nem mutatták be a zsidók szisztematikus megsemmisítését. Csak évekkel később ábrázolták realisztikusan a holokausztot, kiemelkedő jelentőségű Art Spiegelman amerikai művész Maus című kötete.
Nyitókép: Auschwitz. Fotó: Shutterstock/Dmitrijs Mihejevs