A négy elemmel érkezik a Zeneakadémiára az amerikai vonósnégyes

Program

Az innovatív műsorairól, a műfaji határokat kitágító repertoárjáról, a mai hallgatóságot megszólító előadásmódjáról ismert együttes április 20-án a Solti teremben lép fel The Four Elements (A négy elem) című tematikus estjével.

A Brooklyn Rider vonósnégyes. Fotó: Shervin Lainez
Fotó: Shervin Lainez

A nemzetközi kritikák szerint „elegáns megformálással”, „stílusosan”, „expresszíven” játszó formáció leginkább a neves Kronos Quartet nyomdokait követi, legújabb programjukhoz olyan műveket válogattak össze, amelyek szimbolikusan megjelenítik a földet, a levegőt, a tüzet és a vizet. A Brooklyn Rider az elmúlt hónapokban turnén mutatta be ezt az estjét, amelyet Ausztráliában is méltattak, jelenleg pedig Európa több városában lépnek fel vele.

A klasszikus repertoárból felcsendül majd Henri Dutilleux Ainsi la nuit című műve a levegőt felidézve, valamint Dmitrij Sosztakovics 8. (c-moll) vonósnégyese a tűz képviseletében, mellettük pedig izgalmas kortárs kompozíciók kaptak helyet. Köztük van az argentin Osvaldo Golijov Tenebrae című szerzeménye, amely a vizet szimbolizálja; az Egyesült Államok tájait folkzenei feldolgozásokon keresztül ábrázoló, tehát a földet megidéző A Short While To Be Here, amelyet a kvartett egyik hegedűs tagja, Colin Jacobsen hangszerelt Ruth Crawford Seeger Amerikai népdalok című kötete alapján; továbbá magyarországi bemutatóként Akshaya Avril Tucker Hollow Flame és Andreia Pinto Correia Aere senza stelle című szerzeménye, előbbi a tüzet, utóbbi a levegőt jeleníti meg.

Amint a kvartett honlapján is szerepel, ez a négy elem a fizikai világ alapjaként az ősi kultúrák mindegyikében szerepel, Görögországtól Egyiptomon, Babilónián, Perzsián át Indiáig – és hasonlóképp négy ugyanolyan fontos, egyenrangú építőelemből áll egy vonósnégyes „zenei ökoszisztémája” is. Az ötlet a programhoz egyrészt innen jött, másrészt abból táplálkozik, hogy korunk egyik legnagyobb kihívása a klímaváltozás, ezért a műsorban szereplő új kompozíciók megírására felkért kortárs szerzőket is arra ösztönözte a formáció, hogy a zene eszközeivel intézzenek felhívást az ügyért.

A „kamarazene jövőjeként” (Strings magazin) üdvözölt amerikai kvartett rendkívül innovatív program-összeállításairól, kortárs szerzőkkel való folyamatos együttműködéséről és lebilincselő előadásmódjáról nevezetes. Az Egyesült Államok leghíresebb közszolgálati rádiója szerint „a vonósnégyes 300 éves műfaját életerős és kreatív 21. századi együttesként teremtette újjá” a formáció, amelynek minden koncertje kaland: a klasszikusoktól a perzsa zenén át az amerikai folkzenéig bármiben találnak inspirációt.