Nem könnyű teljesítmény komolyzenéről szóló, egy órát meghaladó időtartamú előadással lekötni a nézők figyelmét, de Bősze Ádámnak ez tökéletesen sikerül. Biztos tudása, kiváló mesélőkészsége, belülről fakadó érdeklődése képes lekötni a hallgatóság figyelmét.
A sorozat aktuális részében Claude Debussy francia zeneszerző életművéhez, zenéjéhez kerülhettek közelebb az érdeklődők. A bulvárelemeket sem nélkülöző előadás célja, hogy aki ezután egy hangversenyen hallja a komponista műveit, barátjaként gondolhasson rá, a koncert szünetében pedig akár az itt hallott érdekességekkel, anekdotákkal szórakoztathassa társaságát.
A tenger című szimfonikus vázlatok, a Pelléas és Mélisande opera, a Holdfény című darab híres zeneszerzője műveit csodáljuk, ám emberként nem különbözik tőlünk.
Kapcsolataiban nem volt könnyű eset. Egyszerű családból származott, folytonosan küzdött az anyagiakkal, így a párizsi konzervatórium elvégzése után rögtön tanári állást vállalt a zeneszerető és gazdag Meck asszonynál, aki Csajkovszkij mecénása is volt. A francia zenetanárt az orosz mágnáscsalád magával vitte európai utazásaira, így juthatott el Debussy Olaszországba, Svájcba, Moszkvába. 1882-ben elnyerte a Római-díjat, így két évet Rómában tölthetett. Később is rászorult baráti segítségre. Párizsban Ernest Chausson házában kapott lakásbérletet, igaz, a 6. emeleten, lift nélkül.
Debussy hajlamos volt a mizantrópiára. Egy levelében például azt írta: „Kénytelen vagyok kedvesen viselkedni olyanokkal, akiket semmire sem tartok.”
Szerelmei között volt családos polgárasszony, a zenéhez vonzódó, egyszerű nő, hivatásos énekes és modell is. Kettejükkel kötött házasságot, Marie-Rosalie Texier modellt, majd Emma Bardacot, egy bankár korábbit, művészetpártoló feleségét vette el, tőle született ChouChou-nak becézett kislánya, aki a Gyermeksarok-ciklus darabjait ihlette.
Mit tud ajándékozni egy zeneszerző a kedvesének?
Kottája kéziratát, ahogyan költők a verseikét. A Holdfény zenei kéziratát négy hölgy is megkapta ajánlással, és mindegyik magáénak tudhatta Debussy szerelmét, aki az „újrahasznosítással” máshol is élt: szerelmes leveleiben több helyütt a Pelléas és Mélisande szövegéből vett át költői részleteket, azokat küldte aktuális választottjának.
Két hölgy öngyilkosságot kísérelt meg szakításuk után. Egyikük Gabrielle Dupont, akivel nyolc évig éltek együtt. Szerencsére az elhagyott nő felépült, és később nőül is ment máshoz. A másik asszony, aki el akarta dobni érte az életét, első felesége volt. Akkor követett el öngyilkosságot, amikor a zeneszerző elszökött egy másik nővel (aki később a második felesége lett). Szerencsére neki sem sikerült az öngyilkosság.
Emma Bardac érdeme viszont, hogy életét a zeneszerző halála után Debussy életműve gondozásának és propagálásának szentelte, akárcsak Constanze Mozartét vagy Clara Schumann zeneszerző férjéét.
A viszontagságos érzelmi élet ismertetését dalok bejátszásával, fényképek kivetítésével, játékos kvízkérdésekkel tarkította az előadó.
A sorozat ősszel folytatódik. Részletek itt.
Nyitókép: Claude Debussy francia zeneszerző a párizsi háza előtt 1910-ben. Fotó: AFP/Roger-Viollet