A koronavírus-járvány megkövetelte távolságtartás miatt a szervezőknek le kellett mondaniuk a hatalmas aréna színpadának látványos díszleteiről, helyette hatalmas LED-képernyőkön háromdimenziós felvételek adják a világhírű operák hátterét.
Riccardo Muti nyitotta meg egy hete az Aida című opera vezénylésével a programsorozatot, amelyet a tavalyi kihagyás után idén a koronavírus-járvány ellenére is megtartanak.
A távolságtartási szabályok miatt azonban a színpad mögött korlátozni kellett a színpadi munkások számát.
A szervezők a videódesign készítésére szakosodott Dwok olasz vállalathoz fordultak, amely 2020-ban segített megalkotni a milánói Scala valamennyi virtuális előadását és az Aida virtuális színpadra állítását a sydney-i operaházban.
A rendkívüli szezon első operapremierjét pénteken rendezték Mascagni Parasztbecsület és Leoncavallo Bajazzók című operájával. Bemutatásukat 2020-ra tervezték, ám a járvány miatt eddig nem kerültek színpadra a veronai arénában.
A Parasztbecsület szicíliai helyszínét, a hegyoldallal, a templom előtti térrel és a kőházakkal 400 négyzetméteres LED-vetítővásznakra készítették el, dinamikáját a vonuló felhők adják, az énekesek azonban már egy valódi lépcsőn járnak fel-alá, a színpadot csak a piazza asztalai, székei láthatók.
A műsoron szereplő más operák, az Aida, a Nabucco vagy a Traviata videóanyagaiban rövid időre felvillannak olasz múzeumokról készült felvételek, köztük a firenzei Uffizi képtár, a vatikáni Múzeum vagy milánói Egyiptomi Múzeum, egyfajta szolidaritásként más kulturális intézményekkel, amelyeket szintén sújtott a koronavírus-járvány.
A korlátozások miatt az előadásokon csak hatezer néző vehet részt a korábbi 13 500 helyett. A zenekar tagjait kétméteres távolságra ültették, és a kórustagokat is szétszórták a színpadon.
A nyitókép forrása: vivalditravel.hu