A természet és az emberközpontú gondolkodás harca Jun Gildzsung képein

Képző

Jun Gildzsung dél-koreai fotográfus környezeti problémákkal foglalkozó munkáit mutatja be idén elsőként a budapesti Koreai Kulturális Központ pandémiás kiállítás-sorozata; A természet ellentámadása című online tárlat a Budapest Fotófesztivál programjaként április 30-ig tekinthető meg az intézmény virtuális galériájában.

A Koreai Kulturális Központ tavaly ősszel indított online kiállításfolyama a koronavírus-világjárvány társadalmi, gazdasági, pszichológiai hatásainak vizsgálatára vállalkozik; olyan, a koronavírussal felerősödő aktuális és egyetemes problémákat tematizál, mint az izoláció, kizsákmányolás, társadalmi egyenlőtlenség és klímaváltozás.

Jun Gildzsung A természet ellentámadása című tárlata a környezetszennyezés és a klímaváltozás problémáira hívja fel a figyelmet. A művész internetről összegyűjtött sajtófotókat értelmez át nagyítással, újrafotózással és műanyag pellettel, azaz újrahasznosítható, préselt műanyag szemcsékkel, hogy ezekkel a munkáival is üzenjen a világ vezetőinek.

A műanyag a modern civilizáció alapanyaga, másrészt azonban a talaj és az óceánok fő szennyező forrása, Jun Gildzsung ezért paradox módon használja ikonikus környezeti katasztrófákat felsorakoztató képein. Az ausztrál és amerikai erdőtüzeket, az olvadó sarki jeget és más tragikus környezeti eseményeket rögzítő kiállítás záró képein politikai döntéshozók műanyag darabkákkal kirakott portréi is láthatók, mások mellett Emmanuel Macron, Mun Dzsein, Narendra Modi, Angela Merkel és Orbán Viktor képmásai is. A műanyag szemcsékkel kirakott arcok a politikusok felelősségét hangsúlyozzák a környezetvédelem terén.

Annak ellenére, hogy számos vírus mint például a SARS, az ebola vagy a MERS ellen küzdöttünk már, nem szabadultunk meg emberközpontú gondolkodásmódunktól. Most, amikor a Covid-19 keretezi át a világunkat, az embereket hirtelen elönti a globális környezeti változásoktól való félelem. A jelenlegi helyzet orvoslására irányuló, sürgős, globális erőfeszítések közepette olyan vezetőkről is gyűjtöttem és alakítottam át fényképeket, akik az aktuális kérdéseket tekintve meghatározó döntéshozók, remélve, hogy radikális változás következik be az éghajlatváltozással és a környezetszennyezéssel kapcsolatos gondolkodásmódjukban" írja Jun Gildzsung a kiállításról.

A Koreai Kulturális Központ sorozata májustól további három dokumentarista koreai fotográfussal folytatódik. Dzsáng Jonggün, a kétszeres Sony World Photography Awards díjas Lí Deszang, valamint Pák Hjangki munkái szintén az intézmény online kiállítóterében lesznek láthatók.

Kiemelt kép: Az óceán kékje, 2020, 150×300, Fotók újrahasznosított műanyag szemcsékkel