A test emlékezete – Gergye Krisztián új bemutatója

Egyéb

A test emlékezete címmel mutatja be a Nemzeti Táncszínház október 27-én Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkcióját, melynek látványvilágát a lengyel avantgárd legjelesebb képzőművészének alkotásai ihlették.

A három táncosra és egy kilenctagú kórusra megálmodott mű zenéjét Zombola Péter szerezte. Misztikus, mítikus és mitológikus világok jelennek meg a színpadon, ahol az örök mozdulatlanságba zárt figurák életre kelnek.

Magdalena Abakanowicz a lengyel képzőművészet korszakos alakja, szobrai, installációi a világ minden táján megtalálhatóak. A 2017-ben elhunyt szobrász és textilművész és hatalmas életműve ihlette Gergye Krisztiánt egy új összművészeti előadás létrehozására.

Gergye Krisztián az elmúlt évtizedben sokszor készített képzőművészet ihlette performanszokat és nagyszínpadi táncprodukciókat.

Előadásainak fókuszában a műfajok szintézise áll.

Több évig készítette elő A test emlékezete című előadását, melyet Abakanowicz embernagyságú textilművei és zsákvászon szobrai ihlettek. Az előadás számos művészeti műfaj, hétköznapi és előadóművészeti gesztus, művészet-értelmező szemlélet fókuszából közelít egy életműhöz. Tánc, színház, báb-művészet, performansz-művészet, rekonstrukciós kísérletek, reprodukciós tapasztalások, zenei kompozíciók, kórusművek által törekszik a kimerevített rítusokként értelmezhető Abakanowicz-i világkép feltámasztására.

Zombola Péter zeneszerző hangszeres közreműködője is az előadásnak, a rendező felkérésére modern kórusműveket írt társulva a képi- és mozgásvilághoz. A szerzeményeket a Soharóza Kórus kilenc tagja adja elő, akik nem csupán hangjukkal vesznek részt a produkcióban, hanem megtestesítik életre keltik a megidézett korszakok jellegzetes figuráit.

„Abakanowicz az egyetlen olyan általam ismert alkotó, aki mérhetetlen szigorral és következetességgel, szinte archeologikus módszerrel felismerve a világot, sejtről sejtre, alakról alakra haladva teremtette meg a saját univerzumát. Szobrai mintha egy letűnt kor emléknyomai lennének. Kimerevített archetipikus alakjai és objektumai egy képzeletbeli civilizáció létezésének lenyomatai.

Az archaikus és a szellemi világokhoz való kötődéseink a test emlékezetében fedezhetők fel. 

Koreográfusként ennek a test-emlékezetnek, a test nyelven túli, vagy nyelv előtti, csak rá jellemző nyelvének elkötelezett kutatójaként Abakanowicz műveiben látom az analógiát és a visszaigazolást, hogy nemcsak érdemes, de létszükséglet ezen az úton járnom és haladnom” – mondja Gergye Krisztián az előadásról.

Előadják: Barabás Anita, Gergye Krisztián, Téri Gáspár és a Soharóza kórus tagjai. Rendező-koreográfus: Gergye Krisztián

A produkciót Jerger Krisztina művészettörténész emlékének szentelte a koreográfus, aki meghatározó alakja és kurátora volt a magyar múzeumi világnak és különösen sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.

Az előadás a Nemzeti Táncszínház nagyszínpadán látható.

Fotók: Kállai-Tóth Anett