Sir Andrew Lloyd Webber, a Jézus Krisztus szupersztár, a Macskák, az Evita és Az operaház fantomja komponistája, aki elsőként keresett szerzeményeivel egymilliárd dollárnál is nagyobb összeget, március 22-én ünnepli 75. születésnapját.

Zenész családba született, apja zeneszerző és orgonista, öccse világhírű csellista. Háromévesen már hegedült, kilencévesen komponált, majd Oxfordban és a Royal College of Musicban tanult. Tizenhét éves volt, amikor levelet kapott a nála négy évvel idősebb, kezdő szövegíró Tim Rice-tól, és együtt kezdtek dolgozni. Kezdetben nem sok vizet zavartak, az Eurovíziós Dalfesztiválra írt zsengéjüket visszadobták, később ez lett Heródes király dala a Jézus Krisztus szupersztárban.

Első sikerüket 1968-ban aratták, amikor a West Enden színre került a bibliai tárgyú József és a színes szélesvásznú álomkabát,

amely eredetileg húszperces popkantátának indult, de végül kétórás musicallé hízott. A világhír 1971-ben, a tüntetéseket is kiváltó Jézus Krisztus szupersztár megjelenésekor kapta szárnyra őket. A Jézus utolsó napjait bemutató rockopera (anyagiak híján) előbb lemez formájában jelent meg, csak ennek elsöprő sikere után, a bevételekből jött létre a színpadi bemutató. Művük az addigi brit színháztörténet leghosszabb ideig műsoron lévő zenés darabja lett.

Újabb nagy dobásuk a Perón argentin diktátor feleségének életét feldolgozó Evita lett 1978-ban.

A londoni produkció elnyerte a legjobb musicalnek járó Laurence Olivier-díjat, a Broadwayn bemutatott színpadi változata pedig hét Tony-díjat zsebelt be. A musicalt, amelynek legnagyobb slágere a Don't Cry for Me, Argentina, 1996-ban Alan Parker filmesítette meg Madonna és Antonio Banderas főszereplésével.


6419c197d9c70ae74fc069c8.jpg
Macskák. Fotó: Joseph Barrak / AFP

Webber 1981-ben még előző műveinek sikerét is felül tudta múlni a T. S. Eliot versein alapuló Macskákkal, amely a West Enden megszakítás nélkül huszonkét évig volt műsoron, és 8949 (New Yorkban 7485) előadást ért meg, elhódítva a Jézus Krisztus szupersztártól a leghosszabb ideig műsoron szereplő musical büszke címét.

1984-ben mutatták be Starlight Express című darabját – a komponista legpazarabb külsőségek között színre vitt alkotása, a görkorcsolyán száguldozó mozdonyok története a brit fővárosban hétezer előadáson kápráztatta el a közönséget. 1986-ban jött a múlt század és minden idők legsikeresebb darabja, Az Operaház fantomja, amely hatmilliárd dollárt jövedelmezett, túlszárnyalva az Avatar, a Titanic és a Csillagok háborúja bevételét, és 140 millió nézőt vonzott világszerte. A Fantom a Macskákat kiütve minden idők leghosszabb ideig futó musicalje lett a Broadwayn, ahol még mindig műsoron van és a 14 ezredik előadáshoz közelít. (A londoni West Enden ugyanakkor hajszálnyival még megelőzi A nyomorultak.) A darabot 2004-ben filmesítették meg Gerard Butler és Emmy Rossum főszereplésével.

A 20. század utolsó évtizede halványabbra sikerült a komponista számára: az 1994-es Sunset Boulevard című Billy Wilder-film színpadi változata szakmailag sikeres volt, de a pénztárakban csúfosan megbukott, a veszteség 25 millió dollárra tehető. A Whistle Down the Wind című darabja pedig szabályszerűen megbukott, a Broadway-változatot nem sokkal a premier után le kellett venni a műsorról. Az album viszont szépen fogyott, és az egyik dal a Boyzone előadásában világsláger lett. Az új évezredben több darabbal jelentkezett, de ezek vegyes fogadtatásban részesültek, és egyik sem tudta megismételni a korábbi sikereket. Legutolsó műve, a Hamupipőke modern feldolgozásának premierjét a koronavírus-járvány miatt többször elhalasztották, végül 2021 nyarán mutatták be és egy évig futott, az amerikai premier egybeesik Lloyd Webber 75. születésnapjával.

A komponista vagyona becslések szerint egymilliárd dollárra tehető, egyike a száz leggazdagabb britnek, a zenészek közül csak Sir Paul McCartney van vele partiban. Számos rekord fűződik nevéhez, például a Rodgers–Hammerstein szerzőpáros mellett ő az egyetlen, akinek egyszerre négy darabja ment a Broadwayn.

A zeneszerző producerként is jeleskedik, cége sikerdarabokat állít színpadra, hat színház birtokosa Londonban, alapítványa a fiatal tehetségeket támogatja.

Műveit csak személyes engedélyével és felügyeletével szabad színre vinni. Magyarországon a Madách Színház mutatta be (a világon másodikként) a Macskákat, amely azóta is, immár negyven éve szerepel műsoron, majd Az Operaház fantomját, a Jézus Krisztus szupersztárt, a Volt egy csapat című darabját, 2021-ben pedig a Vasárnap mondd el! című musicaljét is.

Legjobb musicaljei látványos darabok, élénk dallamokkal, drámai fordulatokkal.

Sikerült egymástól teljesen különböző műfajokat összeházasítania, mint amilyen a rock and roll, az angol dal és az opera. Több szerzeménye feldolgozásban szerepelt a slágerlistákon, még Elvis is elénekelte It's Easy for You című dalát utolsó lemezén. Hét Tony-díj, három Grammy-díj, egy Oscar-díj, egy Golden Globe- és egy Emmy-díj tulajdonosa, 2006-ban megkapta a Kennedy Központ díját, csillaga díszíti a hollywoodi Hírességek Sétányát. 1992-ben lovaggá ütötték, így kijár neki a Sir megszólítás, 1996-ban bárói címet kapott. Háromszor nősült (egyik felesége Sarah Brightman operaénekesnő volt), öt gyermeke van.

Meggyőződéses konzervatív (a 2005-ös választásokon a toryk az ő egyik dalával kampányoltak), szenvedélyes műgyűjtő és a Leyton Orient futballklub támogatója. Önéletrajza 2018-ban jelent meg. 2021-ben helyreállíttatta és újra megnyitotta a világ legrégibb, a 17. század óta folyamatosan működő színházát a londoni Covent Gardenben. A komponista még mindig aktív, III. Károly király május 6-i koronázására az uralkodó felkérésére koronázási himnuszt írt.

Nyitókép: Andrew Lloyd Webber. Fotó: Angela Weiss / AFP