Először jár az országban és Pécsett is?
Sőt először vezénylem a Budapesti Fesztiválzenekart, amely életében először játssza Sosztakovics Leningrád szimfóniáját. Kár, hogy Bartók most nincs műsoron, mert igen nagy kedvencem, rengeteg művének lemezfelvételét dirigáltam már a tengerentúlon.
Baltimore és S?o Paulo szimfonikus zenekarának vezető karmestere, most pedig Európában vezényel. Másként viszonyulnak a brazilok, az amerikaiak és az európaiak a komolyzenéhez?
Mindenütt más a kulturális identitás. Dél-Amerikában a zenészek és a közönség is vidámak és a zene minden ágában szeretik a lendületet, a ritmust. A Budapesti Fesztiválzenekar pedig nem csupán tökéletesen visszaadja, amit én gondolok a zenedarabokról, de láthatóan élvezik is, amit játszanak. Az Egyesült Államokban egészen más a keleti és a nyugati part közönsége. New Yorkban például nagyon európai a hallgatóság, Nyugaton a szenvedélyesebb érzelmesebb, filmszerűbb muzsikára van inkább kereslet.
A világ leghíresebb női karmestere. Nehéz volt befutni a pályán, elfogadtatni a zenészekkel, a közönséggel, hogy egy hölgy áll a zenekar élén?
Nem volt soha nagy áttörés, én mindig magamat adtam, és eddig jutottam. Úgy érzem, sokkal több energiám van, mint a férfi karmestereknek, sőt az a tapasztalatom, hogy a férfiak sokkal törékenyebbek. A zenekarok egyébként a jó karmesterekkel szeretnek együtt dolgozni, számukra lényegtelen, hogy az férfi vagy nő.
Az M5 műsorán decemberig lesz látható a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny sok tehetséggel a világ minden tájáról. Mit ajánlana nekik, mivel lehet kitűnni ezen a pályán?
A legfontosabb, hogy felkészülten vezényeljenek, mert így könnyebb a legtöbbet magukból is hozzátenni.
Önnek Leonard Bernstein volt a mentora. Ő milyen útravalót adott?
Hogy mindenkor a zeneszerző a legfontosabb, akit fokozottan figyelni kell. Ő fogalmazta meg ugyanis a darab üzenetét, és azt kell valamiképp visszaadni.
Van még olyan zenekar a világon, amelyik eddig kimaradt és szívesen elvezényelné?
Mindig az a maximum, azokra koncentrálok, akikkel éppen együtt szerepelek. Nincs kedvencem, de ha mondjuk a berliniek hívnának, bizony nem tiltakoznék.
------------------------------------------------------------
Chi-Chen Madeline Tsai szülőföldjén, Tajvanon ötéves korától zongorázni tanult, később ütőhangszereken is játszani kezdett. A fiatal karmester vallja, hogy a zene gyógyító erejű, és hogy örömöt, szeretetet és békét hoz a világba. Önmagától is azt várja, hogy muzsikájával békét szerezzen a nagyvilágban. Élete nagy célja, hogy egyszer majd hajléktalan emberekből alakítson zenekart. Karmesteri tanulmányait I-Ming Huang (a Concourse Besançon győztese) irányításával kezdte. Madeline 2010-től számos európai zenekart vezényelt, köztük a Szentpétervári Kamara Filharmonikusokat, a Berlini Filharmonikus Kamarazeneart, a Rousse Filharmonikus Zenekart, a Litván Állami Filharmonikus Zenekart, a Bukaresti Nemzeti Rádió Zenekarát, a Savaria Szimfonikus Zenekart és a bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem Pro Arte Zenekarát. A művész 2011-ben a Szentpétervári Kamara Filharmonikus Zenekar mesterkurzusa zárókoncertjének vezényléséért külön dicséretben részesült, 2016-ban pedig harmadik díjat nyert a bécsi Dichler Karmesterversenyen.
A közönség Chi-Chen Madeline Tsait is láthatta a november 4-ei összefoglalóban, az M5 műsorán.