Andersson Dance (S): Robbanásra kész (Ready to Explode) 200% tánc

Egyéb

2009. október 13-14. (P-Szo) 20.00 
Jegyár: 1800 Ft / diák: 1400 Ft / bérlet érvényes
tiszta tánc, skandináv letisztultság, fojtott energiák, elmélyültség
Őrült és varázslatos. Egy ház, öt táncos. Vakító fehér és hideg kék: északfény. Időtlen történetek, változva változatlan kapcsolatok. Megkapó szólók és kifejező, erőteljes duettek: a gyors és precíz gesztusok, a finom, apró rezdülések fegyelmezettséget és eleganciát visznek a látszólagos káoszba. A svéd Andersson Dance a hűvös észak letisztultságában is rejtélyes világát varázsolja a színpadra
 
Örjan Andersson Svédország egyik legkiválóbb, legelismertebb koreográfusa, aki pályafutását, annyi társához hasonlóan, táncosként kezdte: dolgozott Ohad Naharinnal, Angelin Preljocaj-zsal, Jii Kyliannal, Hervé Robbe-bal, és Mark Morrisszal, majd 1993-ban szülőhazájába visszatérve megalakította saját együttesét. Munkáit muzikalitás, végletes pontosság és fegyelem jellemzi.
 
A Robbanásra kész két varázsló, a koreográfus és a látványtervező Jens Sethzman sokadik nagy találkozása a kifinomult egyszerűség és a megtervezett szépség jegyében. Keith Fullerton Whitman hangkompozíciója, amely hol egy gyár zörejeire, hol rádióinterferenciára, hol a szférák zenéjére emlékeztet, csak fokozza ezt a kettősséget.
 
"Mint egy sámán, egy bohóc, vagy egy kivételesen kíváncsi, a tekintetét elfordítani nem hajlandó gyermek. Egyedi mozgásnyelve őrült, mágikus, magával ragadó 'táncrobbanás'. Kár lenne kihagyni." (Anna ?ngström)
 
November 13-án, pénteken az előadás után Lőrinc Katalin táncművész, kritikus beszélget a táncosokkal.
Post-show discussion! On 13th November, Katalin Lőrinc dancer, journalist will talk to the artists and the audience.
  
Koreográfus/Choreography: Örjan ANDERSSON
Táncosok/Dancers: Sverre M. HEIDENBERG, Annika HYVÄINEN, Dan JOHANSON, Asher LEV, Eldad Ben SASSON
Díszlet és fény/Set and light: Jens Sethzman
Jelmez/Costume: Nina Sandström
Zene/Music: Keith Fullerton Whitman
Támogatók/Supported by: National Council Of Cultural Affairs, Cultural Department of Stockholm, NKA
 
Think of dance as cosmology or of Newton and Einstein, or the curving of time and space. Think of energy and geometrical precision and in the middle of all of this, a myriad of small tales, movement and the details of human experiences. This all makes for pure, perfectionist dance.
 
Örjan Andersson was born 1964 in Eslöv, southern Sweden Örjan Andersson received his education at Balettakademien in Stockholm. He began his career as a dancer at Östgötabaletten in Norrköping where he worked with amongst other Birgit Cullberg, Mats Ek and Jiri Kylian. He then left Sweden to with Batsheva Dance Company (artistic leader Ohad Naharin) in Tel Aviv, Israel, where he danced in works by Ohad Naharin, Angelin Preljocaj, Jiri Kylian, Herve Robbe and Mark Morris. Örjan Andersson returned to Sweden permanently in 1993, creating his first own pieces whilst working with amongst others Per Jonsson (Sweden) and Ina Christel Johansson (Norway). Örjan Andersson created his the first work, Nemo saltat sobrius (1992) during his period in Israel.
1996 started he his own company, Andersson Dance Company, now entitled Andersson Dance,
based in Stockholm. The project company tours nationally and internationally.
In 1996 Örjan Andersson received his first commission, by the Cullberg Ballet in Stockholm. He has since been commissioned by a majority of the leading dance companies in Europe whilst creating a large body of work for his own company, touring in Sweden, Italy, South Korea, Germany and Great Britain.
Örjan Andersson has continually taught at the University College of Dance, the University College of Film, Radio, Television and Theatre, Danscentrum and Balettakademien in Stockholm, giving courses in choreography, interpretation as well as giving class.