Angyalos élet
Az időrend nem kötelező érvényű, a témák az életmű legkülönbözőbb szakaszaiban nagyon hasonló látomásként is felbukkanhatnak. És fordítva, egy időszak felvetheti a legkülönfélébb gondolkodási mintákat. Péreli, bár az életmű egésze rendkívül konzekvensnek tűnik, a részletekben csupa meglepetés.
| Péreli Zsuzsa: Aequilibrium |
Itt van például a keletkezés körüli furcsaság - mert Péreli textiljei minimum kétszer születnek meg. Először belül életre kel a kép, aztán a művész kívül megkeresi annak a belsőnek a legmegfelelőbb mását (gyakran egy fotót, rajzot, képeslapot), persze szálat, színt, felületet, vendéganyagot is keres hozzá, aztán - úgy képzelem - sóhajt egyet, mosolyog, leül és elindul vissza, befelé. Az anyag pedig sűrűsödik a keze alatt, felület lesz belőle, néhol lyuk, szövött vagy üresen hagyott rész - csakhogy a texilben az űr helye a puszta szál, valójában a semmi helyét is fonalak fedik el, felkínálkozva az első szövő, sűrítő, formaadó mozdulatnak. Amikor a kívül talált anyag végleg beleolvad a gondolatba, eredeti minősége (akár töltényhüvely, akár fillér vagy műanyag flakon volt azelőtt) megszűnik, akkor a kép elkészült.
A kiállítás főszereplője egy szomorú angyal. Fölötte az ég sűrűn van szőve, alatta a föld ugyanúgy, de körülötte csak a csupasz szálak mozognak a huzatban, esetlen szárnyai majdnem a földig lógnak. És mégis lefelé kapaszkodik, vigyázva tartja azt a vékony piros fonalat, ami a lenti tájban ér véget: az érzékeny egyensúlyt mégiscsak a földi életre bízza.