Animációs rajzok az őskori barlangok falán
Az őskori művészek csontkorongon ábrázolták az oroszlánokat és egyéb vadállatokat, amivel azt a benyomást keltették, mintha az állatok folyamatos mozgásban lennének ? erre a következtetésre jutott kutatásuk során két francia kutató, Marc Azéma (Toulouse-Le Mirail Egyetem) és Florent Riv?re. ? A művészek életet akartak vinni a rajzokba ? foglalta össze Azéma. ? A legtöbb rajz mozgás közben ábrázolja az állatokat ? fűzte hozzá.
A rajzok előtt elhúzott lobogó fáklyák ráadásul tovább erősítették a hatást ? olvasható az Antiquity című tudományos folyóirat legújabb számában, amely Azéma és Riv?re húszéves kutatómunkájának summázata. Ők voltak egyébként az első olyan szakemberek, akik rámutattak a Chauvet-és La Baume Latrone-barlangok "animációs" festményeire.
A Chauvet-barlangban található egyik tízméteres rajzon egy komplett vadászjelenet látható. A történet az oroszlánok "bemutatásával" kezdődik, amint éppen vadászni indulnak, közelükben mamutokkal és egyéb állatokkal. A festmény második részében egy falka oroszlán tűnik fel, és jól láthatóan egy bölényt vesznek üldözőbe.
Az őskori alkotóknak jórészt az ilyen témájú rajzokon sikerült mozgásban megörökíteniük az állatokat. A Chauvet-barlang falán például egy olyan bölény látható, amelynek két különféle testhelyzete, ezáltal nyolc lába van, s azt a benyomást kelti, mintha a nagytestű emlős éppen üldözői elől menekülne.
Franciaországban 12 barlangban összesen 53 állatot ábrázoltak így; egyedül a lascaux-i barlangban 20 olyan állat van, amely több fejjel, lábbal vagy farokkal rendelkezik.
A kutatók olyan csontokat is találtak, amelyek az 1825-ben felfedezett taumatróp elvén működnek; ez egy olyan korong, amely átlója körül forgatható, mindkét oldalán képpel. A Francia- és Spanyolországban előkerülő leleteken ülő illetve álló testhelyzetben látható állatok vannak, a korongot forgatva pedig az lehetett a képzete az embernek, mintha az állatok mozgásban lennének.