Poros nagyvárosban, háború után. Egy lány nem hallgat, nem nyugszik, nem törik meg. Egy király a városát félti, démonok gyötrik, gyöngeség. Fiatal nő, ha túlél, szülhet. A nép néma, a nép parancsszóra énekel. Fiút apa nem ért. Tiltott dolgokat látnak az őrök, gyerekük halálhírét hallgatják anyák – olvastuk, tanultuk, ismerjük Antigoné történetét, amely két és fél ezer éve sürget, nyomaszt és emlékeztet arra, hogy eljön a pillanat, amikor el kell dönteni, mert muszáj, hogy egy igazság van, kettő vagy millió.
A darab konfliktusát bizonyos értelemben egy törvénycikk okozza.
A király, Kreón elrendeli, hogy Polüneikészt, Antigoné egyik testvérét, aki haddal vonult Thébai ellen, nem szabad eltemetni. Ennek jogosságát Antigoné megkérdőjelezi, Hádész isteni, örök parancsát a holtak tiszteletéről többre tartja.
„Antigoné azzal, hogy »eltemeti« a testvérét, Polüneikészt (idézőjelben mondom, mert az ironikus a darabban éppen az, hogy végül nem ő temeti el – hogy Kreón ad majd kétszeres, díszes temetést neki), a saját feje után megy – meséli Porogi Dorka, a darab rendezője. – Fontos neki a temetés, a temetésperformansz. Fontosak neki a holtak. Antigoné azzal, hogy állandóan a holtakra hivatkozik, a holtak istenére, a holt családjára, szerintem nem a múltba réved vagy valamilyen misztikus kultusznak hódol. Hanem bennük lát valamilyen emberi minőséget, erkölcsöt. A halottak – ezt kicsit bizarr kimondani – nem változnak. Kiszámíthatók, nem okoznak csalódást. Remek életvezetési mércék, iránytűk a válsághelyzetekben” – mondja a rendező.
Porogi Dorka szerint az Antigoné alaphelyzete olvasható úgy is, hogy valaki nemet mond a hatalmi önkényre:
„Felemelő, amikor valaki ki mer állni magáért és az értékrendjéért, azért, amiben hisz – még akkor is, sőt akkor még inkább, ha tudja, hogy ezért retorziók érik majd. Ez a közösségnek mindig erőt és bátorságot ad, segít. Megmutatja, hogy néha akkor is érdemes végigcsinálni valamit, ha látszólag esélytelen elérni a célt, mert a másik fél oldalán van minden erő, pénz és hatalom.”
Több kényszerű halasztás után május 22-én lesz az Antigoné bemutatója.
A címszerepet Mészáros Blanka, testvérét, Iszménét Martinovics Dorina játssza, a kar Sodró Eliza és Rusznák András, Kreón szerepében Pál András látható. Feleségét, Eurüdikét Bognár Gyöngyvér, fiukat, Haimónt Baki Dániel alakítja. Az Őr Nagy Márk, a Hírnök Porogi Ádám. A zenét Kákonyi Árpád szerezte, az előadás dramaturgja Kelemen Kristóf, irodalmi konzultánsa Karsai György. A vizualitásért Kupás Anna díszlettervező, Adrian Ganea videó- és fénytervező, valamint Pető Kata jelmeztervező felel.
Fotók: Radnóti Színház/Dömölky Dániel