„Hálás vagyok a bábszínház társulatának, amiért megteremtették a feltételét annak, hogy biztonságos környezetben fogadhassuk a gyerekeket és a családokat. Fontos küldetése a színháznak, hogy az óvodásoknak és az iskolásoknak ebben a nehéz időszakban is lehessenek színházi, közösségi élményeik” – fogalmazott Ellinger Edina. A Budapest Bábszínház igazgatója hozzátette: hatéves kor fölött minden nézőnek kötelező lesz maszkot viselnie.
Két bemutató maradt el tavasszal a járványhelyzet miatt. Ezek egyikével, Václav Čtvrtek: Rumcájsz című meséjének premierjével indítja a színház az új évadot szeptember 12-én. A jičíni suszterből lett rabló történetét Schneider Jankó állítja színpadra.
A rendező az évadismertető sajtótájékoztatón elmondta: kesztyűsbáb technikával dolgoznak. „Keresem, miként lehet élő, érvényes ez a klasszikus forma, miközben játékos, gyors váltásokkal teli előadást képzeltem el. Hogy mi érdekelt a történetben? Hogy van valaki, aki kiáll az igazáért, egy ügyért.”
Hozzátette: bár már óvodás kortól ajánlják az előadást, arra törekedtek, hogy a felnőttek is jól szórakozzanak. Az előadás bábjait Hoffer Károly tervezte, aki korábbi színész státusza helyett az idei évadtól rendező-tervező státuszban dolgozik a bábszínháznál.
„A Rügyek és gyökerek az első olyan bemutatónk, amelynek díszlete műanyagszegény és újrahasznosított elemekből áll” – jelentette be Ellinger Edina. A csecsemőelőadásban – melyet Markó-Valentyik Anna rendez – a kellékek retextilből, a jelmezek másodkézből való ruhákból készülnek. A darab a természet törvényszerűségeivel való játékos ismerkedésre ad lehetőséget a legkisebb korosztálynak. Ezt a szemléletmódot folytatva döntött úgy a teátrum vezetése, hogy megszünteti szórólapjaikat, ezzel nagy mennyiségű papírszemetet takarít meg.
Decemberben Paulon Viktória személyes indíttatású történetét, a kisiskolásokat és családjukat megszólító Kisrigókat mutatja be a bábszínház. Hoffer Károly rendező elmondta: már olvasáskor magával ragadta az örökbefogadott gyermekek fantáziadús, mesés elemekkel átszőtt magánmitológiája. A regényt Gimesi Dóra adaptálta színpadra. „Humorral és érzékenységgel mesél arról, mennyi küzdelemmel jár, hogy az ember megtalálja a gyökereit, majd otthonra találjon.” Az animációt és a bábot szeretnénk vegyíteni, a főszerepeket egyetemisták játsszák – jegyezte meg a rendező.
Már a 2021-es év újdonsága lesz a Helló Héraklész! című nagyszínpadi produkció, amelyet Tengely Gábor rendez a tíz éven felülieknek. Tasnádi István kifejezetten a bábszínház társulata számára írta új darabját Héraklész mítoszából.
„A legendás hősnek volt egy halandó féltestvére, akiről kevesen tudnak. Néhány mitológiai forrás szerint Iphiklész segített testvérének a tizenkettedik próba teljesítésében. Ha mai módon akarnám megfogalmazni, azt mondanám:
a lúzer öcsi szemszögéből mesélem el a sztártesó történetét.
Amelyben azonban az irigység helyett egymás támogatása a meghatározó.” A nyelvezete eklektikus: hol archaizáló, hol köznapi – tette hozzá az író. Ez a produkció igazi családi előadásnak ígérkezik: a kiskamaszokat megszólító izgalmas látvánnyal, DJ-vel, vizuális effektekkel.
Az ötödik, egyben az évad utolsó bemutatója, A Pendragon legenda – avagy a Szerb Antal kód az ifjúsági és felnőtt korosztálynak készül. A regényt színpadra alkalmazó K2 Színház alapítói, Benkó Bence és Fábián Péter újragondolják a krimiszerű izgalmakkal átszőtt művet. Fábián Péter elmondta: „nagyon szeretjük ezt a regényt, sokat gondolkodtunk, hogy miként párosítható össze a bábszínházi műfajjal. Az is fejtörést okozott, hogyan lesz Szerb Antal világa, nyelvezete emészthető a mai kamaszok számára. Egy észveszejtő krimit szeretnénk színpadra vinni, egy magyar Da Vinci-kódot. Tiszteletteljes tiszteletlenseggel szeretnénk viszonyulni a műhöz.”
A járvány miatt elmaradt másik bemutató, a Frankenstein próbái is elkezdődnek tavasszal, Keresztes Tamás első bábszínpadi rendezésében. A darab a londoni Nemzeti Színház világhírű előadásának szövegkönyve alapján készül a felnőtt korosztály számára. A színész-rendező arról beszélt, hogy eredetileg Horváth Csaba fizikai színész osztályának rendezett volna ebből vizsgaelőadást, ám akkor letettek a dologról, de azóta is foglalkoztatja a történet. „A kreatúra az én elgondolásomban nem egy szereplő, hanem egy egyre terebélyesedő lény, a társulat egésze. A húsvér embereket bábok jelenítik meg. Szeretném megidézni a némafilmek világát, Moondog zenéje biztosít alapot ehhez.” A bemutatót jövő ősszel, már a következő évad elején tartják.