Ahogy a vigado.hu oldalon is olvashatjuk, ?az Apokalipszis témájával a kárpitművészek egy olyan korai időszakra kívánnak reflektálni, amikor a kárpitok, az igazán monumentális középkori képsorozatok, névtelen miniátorok által lettek fölnagyítva, és a mai óriásplakátjaink reklámfelületeihez hasonlóan szolgálták a templomi igehirdetést. A Nemzetközi Kárpit 3. 2017 a magyar kárpitművészet bölcsőjeként ismert Gödöllői Műhely jelentőségére is utalni kíván. A kárpitkészítésnek ezt a módját művelte Ferenczy Noémi és az őt követő textilművészek több generációja is. A kiállításon látható alkotások nemcsak technikailag, de a képfogalmat illetően is aktuálisak, és egyre kihívóbb módon figyelmeztetnek a művészet és civilizáció egyetemes felelősségére.?
A kiállítás április 12-ei megnyitóján Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke elmondta: úgy gondoljuk, a világban már nincsenek megoldhatatlan problémák, mégis fontos és kikerülhetetlen kérdés a fenntarthatóság, valamint az apokalipszis kérdése. Tisztelet illeti azokat a művészeket, akik e fontos problémával foglalkoznak, akik felhívják a figyelmet arra: vigyázzunk a Földre. E lágy, puha műfaj, a kárpitművészet így hatalmas erőt sugároz, a művészek pedig lemondanak az örömszerzésről annak érdekében, hogy egy kikerülhetetlen kérdésre irányítsák az emberek figyelmét. A folyamatosság nem nagy erénye a művészeteknek, hiszen állandóan újrakezdünk mindent, új anyagokat fedezünk fel, a kárpitművészek azonban életben tartják a folyamatosságot, és teszik ezt úgy, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne ? tette hozzá Fekete György, arra utalva: a kárpitművészek hűek ahhoz az anyaghoz, mellyel megfogalmazzák üzeneteiket.
Hozzátette: ez nem megszövött festészet, hanem egy teljesen önálló műfaj. A művészek párbeszédben vannak az anyaggal, ily módon alkotásaik inkább költészeti munkák. Mindazok az alkotók, kiknek művei megtekinthetőek e kiállításon, rendkívüli kapcsolatban állnak a természettel, épp emiatt olyan fantasztikus műfaj ez ? állapította meg Fekete György, majd köszönetet mondott a művészeknek: ?köszönöm, hogy hihetetlen munkabírással és hallatlan szerénységgel művelik ezt a műfajt?. Ezt követően a közönségnek is üzent, és elmondta: ?mondják el az ismerőseiknek, hogy látogassanak el a Pesti Vigadó VI. emeleti kiállítótermébe, mert itt valami olyat láthatnak, mely méltó arra, hogy közel legyen az éghez?.
A kiállításon ünnepi beszédet mondott Patricia Corbett művészettörténész, aki elmondta: nagy öröm, hogy létrejött ez a kiállítás, melynek alkotásai figyelmeztetnek a művészet és civilizáció egyetemes felelősségére. Fontos, hogy az apokalipszis és a globális fenntarthatóság kérdéséről beszéljünk és üdítő, hogy ezt a művészek olyan eszközzel teszik, mely rendkívül közel áll a természethez. Az ünnepélyes megnyitó keretében elismerő okleveleket és díjakat nyújtottak át a kiállító művészeknek. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának elismerését Krucsainé Herter Anikó adta át Jon Eric Riis holland művésznek.
A Magyar Kárpitművészek Egyesülete, a Magyar Művészeti Akadémia és a Szépművészeti Múzeum együttműködésében, az egyesület fennállásának 20. évfordulója alkalmából rendezték meg a kiállítást, amelynek fővédnöke Áder János köztársasági elnök.
Forrás: Kultúra.hu/MTI/vigado.hu
Fotó: Csákvári Zsigmond