Talán meglepő népszerűnek nevezni Ligeti művét, de tagadhatatlan, hogy ez az 1967-ben komponált szimfonikus költemény a mester egyik legromantikusabb darabja, ráadásul a rokonságát Mahler 1. szimfóniájával maga Ligeti is többször hangoztatta. Az Északnémet Rádió előadásában a Lontano érzéki vonásai kerültek előtérbe, a hangzás eszményien szép volt, minden hang kerek és tapintható, a szólamok arányai ideálisan bontakoztak ki - ráadásul a terem fantasztikus akusztikája eszményi körülményeket teremtett a szervezetten gomolygó hangzáshoz. Már ekkor szembeötlött Christoph von Dohnányi művészetének három talán legfontosabb tulajdonsága: okosság, arányérzék, türelem.
Ezután Vagyim Repin lépett a pódiumra. Mendelssohn hegedűversenye a köztudatban a romantika egyik esszenciájaként él: hatalmas érzelmek, szárnyaló dallamvilág és némi játékos költészet, aztán a harmadik tételben könnyedség, vagy - rosszindulatú értelmezésben - felületesség. A káprázatos technikájú, hatalmas hangú orosz hegedűművész előadásában szinte nyoma se maradt mindennek. Repin nagyon komolyan vette a darabot, az első tétel óriási küzdelemről szólt, a második az érett férfikor költészetét zengte, míg a harmadik a győzelem utáni mámorról beszélt, bármiféle édeskés elomlás nélkül. A művet a legritkább esetben hallani ilyen felkavaró előadásban.
A Mahler-szimfónia még ennél is magasabbra hágott. Dohnányi úgynevezett jó kezű karmester: mindent beint, mozdulatai plasztikusan írják le a zene mondandóját és a dirigens szándékait. És zenekara tökéletesen veszi üzeneteit. Ismét a türelem csodáját hallhattuk az első tételben, a vonósok kitartott üveghangjaitól kezdve a fokozás mintegy tíz percen át tartott; a feszültség tovább fokozódott, aztán a kódában elemi erővel robbant a zene. A harmadik tétel a "János bácsi"-nóta híres feldolgozásával szürrealista látomásnak hatott, groteszk humora Paul Klee vásznait idézte. A negyedik tételt szinte önkívületben játszotta a csodálatos zenekar; minden harsányság, minden eltúlzott szín nélkül maga a mű alcímét viselő Titán lovagolt be a koncertterembe. Sok nagyszerű Mahler-tolmácsolást hallottunk az elmúlt években Budapesten (Daniel Barenboim, Fischer Iván, Fischer Ádám, Mariss Jansons), de ez csillagóra volt hangversenyéletünkben.
(Művészetek Palotája, március 20.)
(Művészetek Palotája, március 20.)