Czakóban és Orwellben közös az igazság kimondásának olykor kegyetlenségig makacs szenvedélye

Irodalom

A Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ – Petőfi Irodalmi Múzeum közreműködésében megrendezett Aranykapu című kamarakiállítás megnyitójára látogathattak el az érdeklődők szerda este a Petőfi Irodalmi Múzeum kiállítóterébe. Az idén elhunyt Czakó Gábor író, képzőművész életművét bemutató kiállítás ünnepélyes megnyitóján Török Petra főigazgató mondott köszöntőbeszédet, amelyet Kodolányi Gyula író, költő kiállításmegnyitó beszéde követett.

Aranykapu kiállításmegnyitó 2024. 09. 19-én a Petőfi Irodalmi Múzeumben– Fotó: Sorok Péter / Kultúra.hu
Az Aranykapu kamarakiállítás megnyitója – Fotó: Sorok Péter / Kultúra.hu

A Czakó Gábor emlékére létrehozott kamarakiállítás az Ars Sacra programsorozat részeként jött létre, amelynek keretében – az elmúlt két év kivételével – olyan emlékezetes kiállításokat mutattak még be, mint a Hű, mint az árny, tiszta mint a fény című, Jókai Mór Egy az Isten regénye kapcsán középpontba állított unitárius közösségről szóló kiállítás vagy az Ady Endre születésének századik évfordulójára összeállított, A föltámadás szomorúsága címet viselő, melyben többek között a költő istenes versei, valamint halálának körülményei tárultak a látogatók elé. A palota felújítása miatt a programsorozat két évig kénytelen volt szüneteltetni az időszaki kiállításokat, így lényegében a Czakó Gábor emlékére létrehozott kiállítás egyben a kiállítótér újraavatását is jelképezi. Török Petra főigazgató arról is beszámolt, a Petőfi Irodalmi Múzeum szervezeti egységeként működő Digitális Irodalmi Akadémia felbecsülhetetlen szerepet tölt be a múzeum életében.

„Azoknak az életművét gondozza, akik valójában az irodalmat a mindennapjainkkal élik és írják, és azoknak a hagyatékát gondozza a virtuális térben, akiknek a személye és művei nélkül a XX. századi magyar irodalom nem lenne az, ami. Közéjük tartozik Czakó Gábor is.”

Demeter Szilárd főigazgató 2019-ben kezdeményezte a nemzet művészeinek felvételét a Digitális Irodalmi Akadémiába. Az alapszabály megújítását követően titkos szavazás zajlott le az akadémikusok között, amelynek eredményeként tizenkét irodalmár, költő, író csatlakozhatott a Digitális Irodalmi Akadémiához. Közülük akkor már hatan tagjai voltak az akadémiának, így rajtuk kívül 2019 novemberében, egy rendkívüli tagválasztás során, még hat másik alkotóval egészült ki a lista. Czakó Gábor mellett Dobai Péter, Kalász Márton, Kiss Anna, Tornai József és Tőzsér Árpád kapott helyet a Digitális Irodalmi Akadémiában. „Ebben a szerepkörben is, mint minden közösségi tevékenységében, ezt a hiába betöltött feladatot is nagy felelősséggel viselte” – emelte ki Török Petra főigazgató Czakó Gábor tagsági szerepvállalásáról.

A DIA elsődleges feladata, hogy korszerű módon tegye elérhetővé mindenki számára az irodalom legkiválóbb alkotóinak műveit, és „ennek a feladatnak a részeként zajlik Czakó Gábor életművének digitális feldolgozása is, melyből jelenleg 28 általa írott kötet érhető el a PIM digitális könyvtárában” – teszi hozzá a főigazgató. A köszöntőből továbbá az is kiderült, a kiállítás mellett – várhatóan október végén – egy emlékesttel is készülnek Czakó Gábor tiszteletére, a végső cél pedig, hogy a szerző életében megjelent összes kötet elérhetővé váljon a Digitális Irodalmi Akadémián. A kiállítás 2025. január 31-ig tekinthető meg a Petőfi Irodalmi Múzeum kiállítóterében.

Török Petra főigazgató az Aranykapu kiállításmegnyitóján 2024. 09. 19-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban– Fotó: Sorok Péter / Kultúra.hu
Török Petra főigazgató az Aranykapu című kamarakiállítás megnyitóján – Fotó: Sorok Péter / Kultúra.hu

Az ünnepély utolsó részében Kodolányi Gyula író, költő osztotta meg ünnepi gondolatait. Beszédében George Orwellhez hasonlította a szerzőt, kettejük párhuzamba állítása révén szépen kirajzolódott Czakó világlátása és alkotói megszólalásmódja.

„Az emberi torzulásokat Jonathan Swift, a nagy XVIII. századi mester vesébe látó kacajával, az alakok ábrázolásának és névadásának vérbő fantáziájával ábrázolta Orwell is, Czakó is. Közös volt bennük a zsenialitásnak ez a gulliveri formája. Közös bennük az igazság kimondásának olykor kegyetlenségig makacs szenvedélye” – mondja. 

Majd hozzáteszi: „De közös az is, hogy a nemzedéki eltolódás ellenére, a lét és az ember torzulásait voltaképpen ugyanannak a politikai erőnek tulajdonították: a totális hatalom működésének, amely a gazdasági hatalommal és a technológiával szövetkezve a demokráciát önmaga lebutított paródiájává züllesztette a 20. század második felében.” Kodolányi szerint a tiltott Orwell-könyv, mint ahogy a viszonylag későn megjelent Truffaut-film magyar változata minden bizonnyal hatással lehetett Czakóra, s talán ezek a hatások szerepet játszhattak a szerző Eufémia című regényének megszületésében is.

Aranykapu kiállításmegnyitó 2024. 09. 19-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban– Fotó: Sorok Péter / Kultúra.hu
Kodolányi Gyula író, költő az Aranykapu című kamarakiállítás megnyitóján – Fotó: Sorok Péter / Kultúra.hu

Kodolányi ezen a vonalon végigmenve nyújt betekintést Czakó életművébe; a szerző regényeinek mély elemzése, gondolatainak körvonalazása egyfajta útmutatóként is értelmezhető, amelynek birtokában a kamarakiállításon bemutatott különböző részegységek is végül egy egészként lépnek elő. Ugyanakkor Kodolányi nemcsak az életműről beszél, hanem ezen túl – vagy ezzel együtt – magáról az emberről is:

„Amiről Czakó esetében beszélünk, nem más, mint a hagyományos életszeretet, amely kiterjed az emberekre is, a torz világban elidétlenedett, elcsámpásodott, elgirhesedett és elhízott önmagunkra. Az emberi torzulásokat könyveiben oly éles szemmel és tollal felrajzoló Czakó Gábor barátom, Csaba, mindig közösséget szervezett maga körül – legyen az akár a Mikszáth SC nagyérdemű futballköre vagy félnótás csodabogarak és kiállhatatlan akarnokok asztaltársasága, akiknek beszédét órákon át is elhallgatta, a maga elmés kontráival és anekdotáival fűszerezve, egy tál jó étel és egy pohár bor vagy sör mellett. S persze kezdődött mindez a saját családdal, a megtalált méltó világteremtő társsal, a hat gyermekkel, azok számtalan gyermekeivel és barátaival, a szomszédokkal, aztán mindezek barátaival – akikkel Szent József-közösséget alapított a békásmegyeri Ófaluban. Nem kérdés, Jézus alakja az, amely besugározza az ő lelki és testi univerzumát.”

A kiállítás megnyitóján elhangzott ismerős dallamok Korzenszky Klára énekművész hangján szólaltak meg.