Aren Maeir, a Bar-Ilan Egyetem régészprofesszora 1996 óta irányítja Izrael legnagyobb településdombja, a tel-cafiti lelőhely feltárását, amely Askelón és Jeruzsálem között félúton, Kiriat Gat közelében található. Az idei ásatási szezonban 100 archeológus vesz részt a feltárásokban, az izraeli szakembereken kívül kanadai, dél-koreai, amerikai régészek kapcsolódtak be a munkálatokba.
"Az előkerült leletek tanúsága szerint a filiszteusok, bár sok mindent átvették a helyi népek kultúrájából, nem feledték el gyökereiket, érkezésük után ötszáz évvel még mindig a görög isteneket imádták" - hangsúlyozta Aren Maeir professzor. A görög kötődés megmutatkozott a filiszteusok által készített kerámiák díszítésében is. Egy most előkerült cserépedényt rozsdavörös és fekete motívumok ékesítenek, olyanok, amelyek az ókori Hellászban voltak honosak. A régészeti leletek tanúsága szerint a filiszteusok étrendjében borsó és lencse dominált, de fogyasztottak sertéshúst, s időnként kutyahúsból készült étkek is kerültek az asztalukra.
A feltárások során bebizonyosodott, hogy az i.e. 9. században ostrom alá került Gát városa, ahogy ez a Királyok II. könyvében szerepel, s a települést Hazael, Arám királya romboltatta le i.e. 830 táján. "Gát jelentősége abban rejlik, hogy általa megismerhető, hogy miként éltek a filiszteusok az i.e. 10-9. században" - hangsúlyozta Seymour Gitin, a jeruzsálemi W.F. Albright Régészeti Kutatóintézet igazgatója. Mint kifejtette, ez az időszak Dávid és Salamon király uralkodásának kora. Más filiszteus helyszínek ennél korábbi vagy későbbi időszakokról szolgáltatnak csupán adatot. "Gát a filiszteusok történelmének egy nagyon fontos időszakáról tudósít" - emelte ki Seymour Gitin.
Aren Maeir professzor az egyik legérdekesebb leletnek egy feltárt templom szerkezetét nevezte, amelynek mennyezetét két központi oszlop támasztja. "Ez emlékeztet Sámson jól ismert történetére, amely a Bírák könyvében olvasható. Eszerint Sámson halála előtti utolsó hőstettként ledöntötte Dágon isten templomának oszlopát, és az épület maga alá temette őt az ott mulatozó filiszteus főemberekkel együtt. A lelet azt jelentheti, hogy a Sámson történetében szereplő templomszerkezet tipikus volt a korabeli filiszteus városokban" - mutatott rá Aren Maeir.
A feltárások során olyan cseréptöredékek is előkerültek, amelyeken a Góliáthoz hasonlatos hangzású nevek szerepelnek. "Ez egy indoeurópai név, semmiképp sem sémi eredetű, amelyet a kánaaniták vagy izraeliek viseltek volna. Ezek a leletek arról tanúskodnak, hogy a filiszteusok valóban ilyen neveket használnak, ami szintén segít jobban megismerni a társadalmukat" - vélekedett Aren Maeir, aki szerint a leletek fényében úgy tűnik, hogy Góliát története a korabeli geopolitikai viszonyokat tükrözi, a hatalmas filiszteusok és Jeruzsálem királyainak összecsapásaira utal.
"Ez nem azt jelenti, hogy egy napon rábukkanunk majd Góliát koponyájára, amelyen Dávid parittyájából kirepített kő ütött sebet. Ugyanakkor a bibliai történet a korabeli kulturális miliőről árul el részleteket" - mutatott rá Aren Ameir.