Átadták a BISEL program idei díjait
Átadták az idei BISEL verseny és Az év BISEL fotósa 2025 pályázat díjait november 18-án Budapesten. A 2024–2025. évi versenyt Vízi életközösségek címmel hirdették meg, a versenyen harmincegy iskolából összesen ötvenkét csapat vett részt.
„A BISEL program immár hosszú évek óta segít bennünket abban, hogy jobban megismerjük hazánk kisvízfolyásait, azok élővilágát, és tudatosabban bánjunk azokkal a természeti értékekkel, amelyek mellett sokszor nap mint nap elmegyünk anélkül, hogy észrevennénk” – hangsúlyozta Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára a díjátadón.
Elmondta, hogy az idei verseny fő témája a vízi életközösségek megfigyelése volt. „A vízi ökoszisztémák nem csupán önmagukban értékesek, a bennük végbemenő változások jól tükrözik a tágabb környezeti rendszer állapotát is” – hangsúlyozta.
Az államtitkár elmondta, hogy az idei versenyen 31 iskolából összesen 52 csapat vett részt 245 diákkal és 46 felkészítő tanárral. A csapatok csaknem ötven BISEL-terepvízvizsgálatot végeztek, miközben sok vízi makrogerinctelen és vizes élőhelyhez kötődő állat- és növényfajt határoztak és figyeltek meg testközelből, összesen több mint 150 órát töltve a természetben.
A program keretében hatodik alkalommal hirdették meg a BISEL fotópályázatát, amelyen összesen 33 pályázó 68 fotón mutatta be a vízi élővilág sokszínűségét – mondta Raisz Anikó.
Kiemelte: az Energiaügyi Minisztérium számára különösen fontos, hogy a környezeti nevelés ne csupán tankönyvi fogalom, hanem „életélmény” is legyen, ezért támogatják azokat a programokat, amelyek élményszerű oktatást biztosítanak. Az országos iskola- és óvodakert fejlesztési program keretében eddig már csaknem négyszáz óvoda és iskolakert készült el, a Zöld Óvoda program pedig 1923 intézménnyel rendelkezik. Idén rekordot döntött a fenntarthatósági témahét is, amelybe 1965 iskola kapcsolódott be. „Ez is azt mutatja, hogy az iskolák és a pedagógusok nyitottak a jövő iránti felelős gondolkodásra” – fűzte hozzá.
Lükőné Örsi Gabriella, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár főigazgató-helyettese kiemelte: azért a vízi életközösségeket választották a program idei témájának, mert fontos, hogy mindig összességében kell az élőhelyet megfigyelni, és az életközösségeket védeni. Elmondta azt is, hogy jövőre a verseny az invazív fajok vizsgálatára fókuszál majd.
Az EM kiemelt környezeti nevelési programja a BISEL (Biotic Index at Secondary Education Level – Bioindikáció a Középiskolai Oktatásban) keretében a többfordulós országos versenyt az általános és középiskolák 7–12. évfolyamos tanulói számára hirdették meg. A verseny során a diákok 4-6 fős csapatai vizsgálták a közelükben található vízfolyások ökológiai állapotát, és értékelték a vízminőséget egyszerű módszerekkel, a vízben élő, szabad szemmel látható gerinctelen állatok (makrogerinctelenek) megfigyelésével, megszámlálásával. Miután a vízminőség változása hatással van a benne lévő élővilágra, a vízi makrogerinctelenek mint bioindikátorok mutatják a változásokat. A BISEL vízminőség-vizsgálati módszeren keresztül pedig nyomon követhető a vizsgált vízfolyás ökológiai állapota.
A 7–9. évfolyamosok között holtversenyben első helyezett lett a Szent Gotthárd Általános Iskola és Gimnázium Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája és az emődi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola csapata, a 10–12. évfolyamosok kategóriájában pedig a debreceni Tóth Árpád Gimnázium csapata nyert.
Idén 6. alkalommal meghirdették meg Az év BISEL fotósa pályázatot is, amelyre diákok két csoportban, valamint felnőttek is jelentkezhettek. A 7-9. osztályosok versenyében Juhász Dávid Vízisí című fotója lett a győztes, a 10–12. évfolyamosok között Nagy Márton János Egy csepp című képét választották a legjobbnak. A felnőttek versenyében Bendzsa Tamás Szerelmes portré című fotója nyert.