Idén harmadik alkalommal írta ki a Ludwig Múzeum a díjpályázatot, amelyre olyan múzeumpedagógusok, pedagógusok, művészek, művészettörténészek, kurátorok jelentkezését várta, akik a saját területükön az elmúlt időszakban sokat tettek a kortárs képzőművészet közvetítéséért és népszerűsítéséért.

A pályázatra magánszemélyek jelentkezését várták a 2018–21 közötti időszakban megvalósult projektekkel. Az idei pályázat fókuszában a fenntarthatóság állt. A benyújtott projektekben a kortárs képzőművészet átgondolt, progresszív, jól adaptálható módszerekkel való közvetítése, interpretációja, pedagógiai megközelítése mellett a program tematikájában vagy módszertanában kiemelt szerepet kellett kapnia a fenntarthatóság problémakörének.

A szervezők fontosnak tartják, hogy a programban megjelenjenek azok az elvek, értékek, módszerek, amelyek támogatják a természet, az épített és a szociális környezet felé forduló érzékenységet, a proaktív attitűdöt, a társadalmi felelősségvállalást, és nem mellékesen formálják, gazdagítják a személyes életet, életvitelt is. Mindezen túl lényeges, hogy a jelölt projektek támogassák az önálló gondolkodást, munkavégzést, valamint az önálló személyiségek tartalmas együttműködését. Az ideális projekt az életkori sajátosságok figyelembevételével médiatudatosságra törekszik, erősíti a kritikai szemléletet, az önismeretet, a társadalmi felelősségvállalást és szem előtt tartja a legkülönfélébb társadalmi igényeket. Lényeges szempont, hogy a projekt adaptálható legyen, valamint korlátozott anyagi erőforrások között is megvalósulhasson.

A pályázat második fordulójába 7 pályázat jutott tovább, amelyek november 19-én egy online mini konferencián mutatkoztak be a zsűri előtt. Az idei pályázatok között számos olyan volt, amelyet közoktatásban dolgozó pedagógus nyújtott be. A díjazottak közöl ketten is iskolai vagy iskolához köthető környezetben valósították meg projektjüket.

A 2021. évi ARTtransfer díj nyertesei

A fődíjat Geisbüchl Tünde Formát öltő problémáink című projektje nyerte. A program a felső tagozatos kerettantervbe illeszti a kortárs képzőművészeti ismeretek átadását, és műalkotásokon keresztül – egy rendkívül komplex alkotófolyamat során – bont ki aktuális társadalmi kérdéseket.

Az Emmi különdíját Juhász Litza kapta. A pályázó a Vasarely Múzeumban gyerekkel, önkéntesekkel és tanárokkal együttműködve az energiák, tudások maximalizálásával valósít meg a nagyközönséget célzó múzeumpedagógiai kiadványokat.

A Ludwig Múzeum különdíját Bubla Éva és Dékányné Varga Krisztina vihette haza. A városi növénykultúrák élményszerű megismerése, gondozása és létrehozása áll a Mikrokertek című pályamunka fókuszában. A hosszú távú tervek között szerepel az iskolán kívüli környezet egyre hangsúlyosabb integrálása.

A díj összege bruttó 300 ezer forint, melynek összegét az Emmi kultúráért felelős államtitkárságának támogatása biztosítja. A második fordulóba bejutott pályázók oklevélben és a Ludwig Múzeum kiadványaiból álló könyvjutalomban részesülnek.

A díjátadást követően a Ludwig Múzeum a második fordulóba bejutott pályázati anyagokat elérhetővé teszi a honlapján

A fotók a díjátadón készültek, nyitóképünkön a díjazottak. Forrás: Ludwig Múzeum