Átadták a Keleti pályaudvar Lotz-termét

Egyéb

(MTI) - Az átadáson Vörös Tibor, a MÁV Zrt. főépítésze elmondta, hogy a Lotz-terem felújítása a Keleti pályaudvar rekonstrukciójának keretében 2006-ban kezdődött, és 479 millió forintból valósult meg az eredetileg tervezett 540 millió forint költséggel szemben.
 

A Lotz-teremben található 9 freskó közül nyolcat Lotz Károly festő készített Háború és béke, A bányászat, A kohászat, Kereskedelem, A hídépítés, A posta, A földművelés, A jólét címmel. Egy freskót, A vasút allegóriája címűt Than Mór festő alkotta.

 
Az 1884. augusztus 16-án felavatott központi, későbbi Keleti pályaudvar többszöri átépítés, bővítés ellenére a mai napig megőrizte eredeti formáját. A Keleti pályaudvar épülete a nemzeti kulturális örökség részeként a magyar állam tulajdonában lévő közlekedésépítészeti műemlék, amelynek egyik legértékesebb része a Lotz-termet is magába foglaló indulási csarnok.
 
A Keleti pályaudvar indulási csarnokának födémszerkezete 2001-ben meggyengült, le kellett zárni a forgalom elől. Ezt követően kezdődtek a felújítási munkák a műemlékvédelmi követelményeknek megfelelően. Az épülettömb felújításának építészeti tervezését az Első Magyar-Kanadai Építész és Mérnökiroda Kft. végezte Hajnal Zsolt Ybl-díjas vezető tervező irányításával.
 
A falkutatások és a restaurátori munkák tervezésére a Szabó Péter restaurátor-művész által irányított Reco Konzult Restaurátor és Tanácsadó Kft. kapott megbízást közbeszerzési eljáráson. A kivitelezésben részt vett a Laki Épületszobrász Zrt.
 
A Keleti pályaudvar indulási csarnokának felújítása két ütemben valósult meg: 2002 és 2004 között a födémszerkezet teljes cseréjét, a tetőszerkezet felújítását végezték el. 2006-ban kezdődtek meg a belső felújítások, köztük a belső vakolat megújítása, a csarnokot határoló téglafalazatok kiszárítása, a Lotz-terem freskóinak restaurálása, a gipszdíszek teljes felújítása, a hiányzó elemek pótlása, a korábban megsemmisült díszítőfestések teljes cseréje, az eredeti, faragott elemekkel díszített nyílászárók beépítése, az íves acélablakok teljes felújítása, a helyiségvilágítás cseréje, a díszkivilágítás kiépítése, a padlóburkolat cseréje vakvezetősáv beépítésével.