Audiovizuális emlékgyűjtés az 1945 utáni történelemről
A kezdeményezés keretében mintegy 200 középiskola diákjai készíthetnek legalább félezer történelmi interjút az elmúlt évtizedek szemtanúival, hozzájárulva ezzel az 1945 utáni időszak történelemoktatásának megújításához.
A hazai középiskolai történelemoktatásban csekély súllyal szerepel az 1945 utáni korszak és egyes hátrányos helyzetű társadalmi csoportok - a közvéleményt sok tekintetben megosztó - témaköre. Ezen segítene a most induló, az Európai Unióban egyedülálló, 549 millió forint költségvetésű program, amely bevezeti a közoktatásba a történelmi interjúk készítésének módszerét. A program támogatási szerződését ma írták alá a fővárosban.
A program célja nem más, mint hogy Magyarország XX. századi történelmének oktatásához új pedagógiai-módszertani eszközöket adjon elsősorban a középiskolákban oktató pedagógusoknak, történelemtanároknak. Ezek a módszertani útmutatók a történeti interjúk elkészítésének és a tanítási folyamatba ágyazásának know-how-elemeit formálják a pedagógusok által jól hasznosítható, az oktatási gyakorlatot támogató eljárásokká.
A középiskolás diákok tanórán kívüli foglalkozásokon, módszertanilag felkészített szaktanáraik felügyeletével felkutatják és megkeresik az elmúlt évtizedek történéseinek szemtanúit, és az ő emlékeiket történeti interjúk formájában digitális videóként rögzítik, rendszerbe szervezik, majd pedig az internet adta lehetőségeket használva elérhetővé teszik más oktatási intézmények pedagógusai és diákjai számára is.
A hagyományos és új típusú történelmi dokumentumok és tartalmak digitalizált, multimédiás prezentációja pedig valóban képes megszólítani a középiskolás korosztályt - áll a tájékoztatóban.