Audiovizuális emlékgyűjtés az 1945 utáni történelemről

A kezdeményezés keretében mintegy 200 középiskola diákjai készít­het­nek legalább félezer történelmi interjút az elmúlt évtizedek szemtanúi­val, hoz­zájárulva ezzel az 1945 utáni időszak történelemoktatásának megújításához.

A hazai középiskolai történelemoktatásban csekély súllyal szerepel az 1945 utá­ni korszak és egyes hátrányos helyzetű társadalmi csoportok - a köz­véleményt sok tekintetben megosztó - témaköre. Ezen segítene a most induló, az Európai Unióban egyedülálló, 549 millió forint költségvetésű program, amely bevezeti a közoktatásba a történelmi in­terjúk készítésének módszerét. A program támogatási szerződését ma írták alá a fővárosban.

A program célja nem más, mint hogy Magyarország XX. századi történelmének oktatásához új pedagógiai-módszertani eszközöket adjon elsősorban a középiskolákban oktató pedagógusoknak, történelemtanároknak. Ezek a módszertani útmutatók a történeti interjúk elkészítésének és a tanítási folyamatba ágyazásának know-how-elemeit formálják a pedagógusok által jól hasznosít­ható, az oktatási gyakorlatot támogató eljárásokká.

A középiskolás diákok tanórán kívüli foglalkozásokon, módszer­tanilag felkészített szaktanáraik felügyeletével felkutatják és megkeresik az elmúlt évti­zedek történéseinek szemtanúit, és az ő emlékeiket történeti interjúk formájában digitális videóként rögzítik, rendszerbe szervezik, majd pedig az internet adta lehetőségeket használva elérhetővé teszik más oktatási intézmények pedagógusai és diákjai számára is.

A hagyományos és új típusú történelmi dokumentumok és tartalmak digitalizált, multi­médiás prezentációja pedig valóban képes megszólítani a középiskolás korosztályt - áll a tájékoztatóban.