Az acb Galériát és Agnes Denest ajánlja az Art Basel top 100

Képző

Az Online View Rooms az Art Basel virtuális platformja, amely ebben a jelenlegi, különleges járványhelyzetben a világ vezető galériáit összeköti a gyűjtők és művészetkedvelők globális hálózatával.

Az online világ által nyújtott lehetőségek minden bizonnyal meghatározóan fontosak maradnak akkor is, ha a COVID hullám elmúltával fizikai értelemben is mindenki jelen lehet majd Bázelben: változatos művek és műfaji sokszínűség jellemzik a mostani virtuális felhozatalt is.

Az Online View Rooms Pioneer programja azonban nemcsak 25 ország 100 különböző és ígéretes galériát ajánl a művészeti vásárok körül mozgó több ezer galéria közül, hanem szerzőjük Emily McDermott ebből a top 100-ból is külön is kiemelt hét olyan galériát és projektjüket, amelyek 2021-ben szerinte újradefiniálhatják azt, ami művészet lehet. Felsorolásában a budapesti acb Galéria szerepelt az első helyen, akik idén Agnes Denes, a New Yorkban alkotó 90 éves képzőművész különleges műveit mutatják be az Art Basel galériás világának. Az OVR Pioneer program március 25-étől lesz majd hozzáférhető március 27-ig, szombatig.

Dénes Ágnesként Magyarországon született, majd a világháború
alatt családja előbb Svédországba, később az Egyesült Államokba költözött. Sikeres
festőként kezdte, majd a filozófia és a természettudományok iránt kezdett
érdeklődni, és a hatvanas években így lett a világ első ökológiai művészeti
alkotásának készítője.

A mostani válogatásban Denes papírmunkáit, geometriai
térképvetítési rajzait, valamint a két legismertebb földművészeti alkotását
ábrázoló fényképeket vonultat majd fel az acb Galéria. Agnes Denest leginkább különleges
land art művészként ismerték meg, de műveit leegyszerűsítés lenne egyetlen
kategóriába sorolni: rendszerint konceptuális műveket alkot, ezekben a gondolat
mindig nagyon erős és elsődleges, de számára a vizuális megjelenítés is
legalább annyira fontos.

A bázeli bemutatásban két meghatározó mű dokumentációja szerepel: a Manhattanben készült Búzamező, illetve a finnországi Fahegy. Előbbi, 1982-es projektjében New York szívébe, a Manhattan déli részén, a Wall Street és a World Trade Center közvetlen közelébe, egy korábbi hulladéklerakót előbb szántóvá alakított, majd ott két hektáron hullámzó búzamezőt hozott létre – később, a 2001. szeptember 11-i terrortámadás során idekerültek az összeomlott tornyok romjai. Az 1996-ban elkészült Fahegy – Élő időkapszula pedig egy finnországi környezet-rehabilitációs projekt volt: itt egy különleges tulajdonosi konstrukció keretében 11ezer ember ültetett el egy – egy fenyőfát az aranymetszés szabályai szerint alkotva erdőt egy korábbi sóderbánya területén.

Kiemelt kép: Agnes Denes: Wheatfield—A Confrontation.