November 26-án megnyílt az V. Országos Rajztriennálé, melyet 1982 óta a salgótarjáni Dornyai Béla Múzeum rendez. Krunák Emese, az eseményért akkor felelős művészettörténész a következőket írta az első, akkor még kétévente megrendezett seregszemle jelentőségéről: „A biennálé az önálló kifejező erővel bíró autonóm rajznak kívánt – és kíván – fórumot biztosítani. Elhatározását a múzeum már 1975-ben meghozta Bereczky Loránd javaslatára, s ekkor kezdett rajzokat gyűjteni, művésztelepi tevékenységét efelé orientálni Az országos rajzbiennálé létrehozásáért a Nógrád megyei Múzeumok Igazgatósága rengeteget fáradozott. Sokat vállalt érte a megye és a város.” A nemes cél megvalósítására fordított kiemelt figyelem azóta is töretlen. Immár Shah Gabriella, a Dornyai Béla Múzeum igazgatója, valamint munkatársai valósítják meg a rangos eseményt. Az igazgató a megnyitón hangsúlyozta: a múzeum arra törekszik, hogy kiemelkedő rendezvényeit hosszú távon is megőrizze.
Az Országos Rajztriennálé egy viszonylag szűk terület, az egyedi rajz megismertetését tűzte ki célul, amelyet viszont joggal tekinthetünk minden képzőművészeti ág alapjának. A kiállítás immár hagyományosnak tekinthető. Ezt az a tény bizonyítja, hogy grafikusművészeink mind országos, mind helyi szinten számítanak a megrendezésére, és készülnek rá, hiszen hazánkban ez az egyedi rajzok egyedüli seregszemléje, amelynek révén a szélesebb közönség is megismerheti a rajzművészet legújabb törekvéseit.
A szakmai zsűri által, szigorú szempontrendszer alapján kiválasztott művészeknek kiemelt lehetőséget jelent a triennálén való részvétel. A tárlat 2023 márciusáig csak online, a rajztriennale.hu weboldalon tekinthető meg, de akkor a múzeum kapui újra megnyílnak a látogatók előtt, és április 20-áig személyesen is láthatók lesznek az ország legkiemelkedőbb grafikái.
A triennálé a megelőző három év szigorúan vett egyedirajz-termését mutatja be.
A sokszorosított és intermediális műfajok nem szerepelnek ebben a merítésben, a válogatás fókusza az egyedi kézi rajzzal készült alkotásokon van. A zsűri a beérkezett 420 alkotásból 119 művet választott ki a bemutatóra. A szervezés során nagy figyelmet szenteltek annak is, hogy országosan elérhetővé tegyék a programon való részvételt: Budapesten, Egerben, Miskolcon és Salgótarjánban is le lehetett adni a pályaműveket.
„A tárlat alkalmával újra és újra megismerhetjük a kortárs művészeti törekvéseket; azt, hogy milyen irányba tart a rajzművészet, milyen változásokon ment keresztül az utóbbi években, mik azok, amik a művészeket leginkább foglalkoztatják, és miért alkalmasabb rajzban kifejezni a gondolataikat” – emelte ki Shah Gabriella a szervezéssel kapcsolatban.
A kiállításon és az online katalógus révén megismerhetjük a hazai kortárs grafikusművészek generációit. A finom és érzékeny vonalak szövedékéből összeálló kompozíciók realisztikus személyiségjegyeket, korrajzot és történeteket is megelevenítenek. Bravúros anyagszerűség és a képzelet elrugaszkodottságán keresztül megelevenedő fikció egyaránt jellemzi a kiállított műveket.
A triennálé résztvevői szakmai és önkormányzati díjakat kapnak, a fő kiállításhoz kamarakiállítások kapcsolódnak. A nagydíj és az intézmény díjának nyertesei lehetőséget kapnak arra, hogy a következő rajztriennálén egy-egy kamarakiállítással mutatkozzanak be.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium díját Baksai József, az MMA Képzőművészeti Tagozata díját Zsankó László, Salgótarján önkormányzatának díját Csorba Simon István, a Dornyay Béla Múzeum díját pedig Csörgő Tamás kapta idén.
Kapcsolódó rendezvényként az előző triennálé nagydíjasa, Szurcsik József grafikusművész Ragaszkodás valamihez című kamarakiállítását láthatjuk. A másik kamarakiállítás Butak András, a Magyar Grafikusművészek Szövetsége egykori elnökének munkássága előtt tiszteleg, aki évtizedeken át társszervezője volt a rajztriennáléknak. A tárlat a Dornyay Béla Múzeum gyűjteményéből válogatott alkotásait vonultatja fel.