A Hazaúttalan címet viselő tárlat Erőss Nikolett kurátor válogatásában négy művész – a román Iulia Toma és a csecsenföldi Aslan Goisum mellett Fátyol Viola és Neogrády-Kiss Barnabás –munkáiból ad válogatást.

A biztosnak vélt háttér elvesztése vagy a biztonság soha meg nem élése szerteágazó hátterű, de alapvető tapasztalat sokak számára, olyan, az életet meghatározó mély nyom, ami többeket születésük óta kísér.

Aslan Goisum: Következmény nélküli emberek, 2016

Neogrády-Kiss Barnabás fényképeinek szereplői gyerekként tapasztalják meg az otthon, a családi környezet elvesztését, majd, szerencsés esetben, másként összeállását. Fátyol Viola Süllyedő háza az otthon elvesztésének félelmét sűríti magába. A házilag készített, hétköznapi tárgyakból fabrikált fehér zászlókat ábrázoló sorozat (A megadás zászlói) a kilátástalanság és a privát szférába visszahúzódás tanúja.

A textilek hordozta otthonosság, az anyagok és a hímzés taktilitása, személyessége a kényszerű menekülés fénytörésébe kerül Iulia Toma textiljein. A trauma elbeszélhetetlensége és a feltárására való felszólítás feszültsége Aslan Goisum filmjének egyik kiindulópontja. A második világháborúban Sztálin megbízására a teljes csecsen és ingus népet vagonokban deportáltak Közép-Ázsiába, Aslan Goisum túlélőket hívott meg egy találkozóra Groznijba 2016-ban.

A kiállítás március 15-ig látogatható.

Kiemelt kép: Fátyol Viola: Süllyedő ház, 2019