Az elmúlt pár év magyar alkotásaiból ajánljuk néhány személyes kedvencünket az animáció világnapján.

1892. október 28-án vetített először rajzolt mozgóképeket a falra egy Émile Reynaud nevű ambiciózus francia mérnök kis párizsi mozijában, ezért 2002-ben az évforduló tiszteletére ezt a napot nevezte ki a Nemzetközi Animációs Szövetség az animáció világnapjának. A magyar animáció igen nagy hagyományra tekint vissza, és nemzetközileg is elismert, ám nem csak a „régi” klasszikusokra lehetünk büszkék. Minden évben újabb és újabb animációs alkotások születnek itthon, melyekre nem csupán a szakmának, hanem mindenkinek érdemes figyelni.

Szimbiózis (2019)

Andrasev Nadja filmje az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon debütált 2019-ben, több mint 100 fesztiválon szerepelt, és rengeteg díjat zsebelt be. A készítő a MOME animáció tanszékén végzett, és már ott készült diplomafilmje, A nyalintás nesze is igen sikeres pályát járt be több mint 80 fesztiválszerepléssel és komoly elismerésekkel. A Szimbiózis rendkívül személyes hangvételű történetében megismerünk egy nőt, aki rájön, hogy szerelme megcsalja, ezért nyomozni kezd utána. Sajnos kiderül, hogy nem is csak egy nőről van szó, ezért furcsa gyűjtőmunkához lát, és féltékenysége átalakul valamiféle különös kíváncsisággá, ami gyökeres változást indít el benne. Az álomszerű, szürreális film a lélek rejtekhelyeire kalauzolja nézőjét.

Alvások (2019)

Ászity Boglárka szintén a MOME mesterszakán készítette Alvások című diplomafilmjét, melynek alapját személyes emlékei adták. Mozaikos történetben ismerhetjük meg az alkotó családtagjait, akiket alvási szokásaik alapján mutat be. De hiába saját emlékképekről van szó, ez a néhány perc mindenkihez tud szólni. Matracból épített bunker, ruhaszárítón pihenő párna, felültöltős Hajdu centrifuga és megannyi más ismerős kép vezeti a nézőt ebbe a sajátos és magával ragadó világba, ahol egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy személyes emlékeinkben kutatunk: hogy is aludt a dédi, hogyan kúszott be a nyáresti zaj a nyitott ablakon és hogyan ropogott a párna a nagyszüleim házában? Az animáció képi világa tökéletes összhangban van a neszekkel, zajokkal, hangokkal és zenével, valamint a Rainer-Micsinyei Nóra által nyújtott hiteles és szerethető narrációval.

Pá, kis panelom! (2019)

Újabb MOME animációs szakon készült munka a listán: a 2021-ben Dargay Attila-díjjal elismert Darabos Éva a Pá, kis panelom! című rövidfilmmel diplomázott az egyetemen. A kilencperces film főszereplője arról értesül, hogy hamarosan el kell költöznie panellakásából, és a hír igencsak felkavaróan hat rá. Az erkélyen állva elöntik az érzelmek és az emlékek, még búcsúkönnyeket is ejt a szeretett lakás miatt. Az egyik ilyen könnycsepp fejlődik betonmonolittá, melynek becsapódásával fiktív körkép kezdődik el a hamarosan múlttá váló telepi életről. Erről fest keserédes körképet a számos nemzetközi fesztivált megjárt animációs film. Mindenki és minden megjelenik, ami csak ismerős lehet a panelvilágból: tacskók, játszóterek, üvegezett erkélyek és bármelyikünk számára ismerős berendezések, alakok fognak meg minket, hogy behúzzanak ebbe a furcsán magával ragadó világba.

Reduction (2020)

Szakály Réka Anna a METU animáció alapképzése után elvégezte a MOME animáció mesterszakát, ahol a Reduction című kisfilmmel diplomázott 2020-ban. Munkájával számos nemzetközi fesztiválon versenyzett, 2021-ben pedig megkapta a Friss Hús legjobb magyar animációjának járó díjat. Az alkotó groteszk és magával ragadó, 11 perces munkájában homokba süllyedt, omladozó panelokkal tarkított, kietlen tengerpart tárul elénk, ahol két lány közös céljukon dolgozik: átjutni a talán élhetőbb túlpartra. Egyikük már fáradt, kevésbé lelkes, így könnyen enged az őt megközelítő, valami újjal kecsegtető „lénynek”. Hamar megszállottjává válik a friss, izgalmas kapcsolatnak, miközben fokozatosan veszíti el önmagát. Egyre több és több időt tölt a furcsa ábrándokban, miközben elhanyagolja az addig épített valóságot. Ahogy a belső tér kiszorítja a külsőt, maga a világ is omlásnak indul: a vízszint növekedni kezd, a sziget szép lassan élhetetlenné válik. A valós kapcsolatok darabjaikra hullanak, a lény teljesen magáévá teszi a lányt. Mire ráeszmél, hogy ő is csak egy újabb játékszer, már sajnos késő: a benti és kinti világ visszafordíthatatlan károkat szenvedett, a túlpart örökre illúzió marad.

Jelszó a * * * * * * * * * - hoz (2020)

Először szerepelt a 2021-es Annecy-i Nemzetközi Animációs
Filmfesztivál diplomafilmes programjában a budaörsi Illyés Művészeti Szakképző
Akadémián készült kisfilm, Szegedi Adél Jelszó a * * * * * * * * * - hoz
című alkotása. A kétperces animáció egyébként az idei Friss Húson elismerő
oklevelet kapott. A fekete-fehér alkotás alapját gyerekkori naplójegyzetek és
emlékek, valamint ezek felnőttkori értelmezése és feldolgozása adja. Reflektálni
igyekszik a lét értelmének keresése által felvetülő kérdésekre és a gyakori
kilátástalanságra. Álmok, lidércnyomás és zavaros emlékek közt csapongunk, ahol
a nagymama időtlen, biztonságot adó alakja rímel a megjelenő vers központjában
álló csillagokra. A csillagok az univerzum fénylő válaszaiként utat mutatnak a
sötétben, a vers során folytonos alakváltásukkal pedig egyszerre testesítik meg
az egyetlen állandót, ami maga a változás.

Lidérc úr (2019)

Tóth Luca második függetlenfilmje a Berlinale rövidfilmes versenyprogramjában debütált 2019-ben, azt követően pedig számos elismerést zsebelt be, és rengeteg nemzetközi fesztiválon versenyzett. Tóth Luca a MOME animáció alapszakán végzett, mesterszakos tanulmányait pedig a londoni Royal College of Art falai között folytatta. Itthoni diplomafilmje, A kíváncsiság kora (2013) az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon a diplomamunkák versenyében a zsűri különdíját nyerte, a magyar mozinézők pedig kísérőfilmként láthatták Pálfi György Szabadesés című nagyjátékfilmje mellett. Első független filmje a nemi szerepeket felcserélő, társadalomkritikus Superbia volt, ezt követte a magyar–francia koprodukcióban készült, szürreális világú Lidérc úr. A 18 perces filmben megismerünk egy erős és fiatal férfit, akinek az oldalából kinövő tumorból megszületik egy aprócska lény. A világ középpontjában, amelybe betekintést nyerünk, kettejük kapcsolata, viszonzatlan érzelmek és ezek dinamikája van.

Nyitókép: Pá, kis panelom!