A báj arisztokratája
Talán még ma is olvasható a belvárosi Gerlóczy utca egyik házfalán az új-zélandi operadívát ünneplő évtizedes rajongói firka, s amennyiben már eltüntették volna azt gondos kezek, hát nem csodálkoznánk, ha a napokban új graffitikkel éltetnék a budapesti zenebarátok Kiri Te Kanawát. Az idén 63 esztendős, s az operaszínpadoktól 2004-ben visszavonult művésznő ugyanis olyan dalestet adományozott a Nemzeti Hangversenyterem közönségének, amellyel még a legfinnyásabb koncertrouékat is örök hálára kötelezte.
Az első részt Henri Duparc három szerzeménye zárta, s aligha lepődnénk meg, ha magyarországi hangversenyen most csendültek volna fel legelső ízben ezek a melankolikus hangulatú, s egyszersmind könnyen megkedvelhető dalok. Aminthogy a valamelyest ismertebb, bár e tájékon ugyancsak ritkán játszott Francis Poulenc dalai is hamar utat találtak a közönséghez, énekes keringője, "A szerelem útjai" pedig már-már megvesztegetően könnyed mulatságul szolgált. Dame Kiri ízlésének változatosságát bizonyítandó, a francia komponisták után két argentin zeneszerző dalai következtek, s bár ezek hallatán a 2000-ben elhunyt Carlos Guastavinót alkalmasint rokonszenves, de kevéssé fajsúlyos alkotónak ítéljük, azért Alberto Ginastera "Dal a felejtés fájáról" című szerzeményét méltán fogadta a felfedezésnek kijáró lelkesedés. A ragyogó, s derűs kedélyű díva némi túlzással még a kötelező latin táncot is teljesítette az egyik argentin dal előadása közben, s utóbb a kétnemzetiségű Ermanno Wolf-Ferrari népies itáliai rispettóit is hasonló felszabadultsággal adta elibénk.