A "barcikai ősanya" utóélete

Egyéb

Sajtótájékoztató az "ásatásoknál"

(MTI) - Az egyik bulvárlap 2007. szeptember 24-i számában adta hírül, hogy szenzációs fordulatot vett egy kazincbarcikai régészeti kutatás. A cikk Arday Zsolt régész állításaként azt írta: találtak egy női csontvázat és több korabeli tárgyat. A lap közölte: minden jel arra mutat, hogy Álmos vezér legenda szerinti nővérének, a "barcikai ősanyának" a sírját találták meg.

 
Az MTI megyei tudósítója a cikk megjelenésének napján megkereste Arday Zsoltot, akiről kiderült, hogy nem régész, hanem történész. Elérhetőségét a kazincbarcikai önkormányzatnál adták meg, megerősítve, hogy tudnak a kutatásról. Az újságíró az előírásoknak megfelelően igyekezett ellenőrizni az információ valóságtartalmát. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Múzeumi Igazgatóság és a miskolci Herman Ottó Múzeum szakembere lerántotta a leplet a szélhámosságról, a kiegészített MTI-hír 66 perccel követte az eredetit.
 
Az egyik legolvasottabb hírportál két nappal később, Koltai Róbert találta meg a magyarok ősanyját című cikkében, írt először arról, hogy álhír menedzselése történt egy új magyar film bevezető kampányának részeként. 
 
Arday Zsolt és Szabó Győző történész szeptember 28-ára rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze "a szenzációs kazincbarcikai lelettel és a Boszorkány-szögben folytatott ásatással kapcsolatban", s a kételyek eloszlatását ígérték. A sajtótájékoztatón azonban már a produkció vezetői jelentek meg, akik immár nyíltan, magukat "leleplezve" az új magyar film reklámozására használták fel a rendezvényt. Az önleleplezés részeként a hírt először ismertető bulvárlap is közölte: együttműködött a szervező Prospero Reklámügynökséggel és a film producerével, Koltai Róbert fiával.
 

barcikaid_vaj2007092501a.jpg
Barcikai "leletek"

Az MTI beadványában más cikkelyek mellett arra hivatkozik, hogy a reklám nem lehet megtévesztő, s a gazdasági reklámból egyértelműen ki kell tűnnie gazdasági jellegének. A reklám továbbá sem közvetlenül, sem közvetetten nem támadhatja vagy ronthatja más termékének, szolgáltatásának hitelét, nem járhat más személy, illetve szervezet jó hírnevének sérelmével. A hírügynökség utal arra a rendelkezésre is: ha a reklám olyan reklámeszközben jelenik meg, amely híreket, szerkesztőségi anyagokat vagy műsort tartalmaz (televíziós-, rádiós hírműsor, nyomtatott sajtó, internetes tartalomszolgáltató), akkor azt úgy kell közzétenni, hogy annak hirdetés jellege egyértelműen kitűnjön. Mindemellett törvény rögzíti a burkolt reklám, valamint a megtévesztő reklám tilalmát.

Az MTI annak megelőzése érdekében kezdeményezett megfelelő fórumoknál eljárást, hogy gazdasági vagy más érdekből rendszeresen félrevezessék a közvéleményt, s ehhez az emberek bizalmát élvező sajtóműhelyeket, szerkesztőségeket használják fel.