Az esten többek közt a slam poetry koronázatlan királyával, Saiiddal kiegészült felállás a szó legjobb értelmében feszíti majd szét a jazz műfaji kereteit, felejthetetlen élményt kínálva a hallgatóságnak.
Fiatal kora ellenére Tálas Áron már zongoristaként, zeneszerzőként és tanárként is beírta magát a hazai jazz történetébe.
Billentyűsként olyan klasszisokkal lépett fel együtt, mint Borbély Mihály, Lantos Zoltán vagy Fekete-Kovács Kornél, de hallhattuk a Modern Art Orchestra és a Budapest Jazz Orchestra tagjaként vagy Pátkai Rozina és Micheller Myrtill partnereként is játszani – kíváncsiságának és veleszületett muzikalitásának köszönhetően szinte minden műfajban otthonosan mozog. 2020-ban nem szokványos módon került be a bázeli Focusyear programba: zongoristaként jelentkezett, de a bizottság fülébe jutott, hogy dobon is mesterien játszik, ezért egy rögtönzött meghallgatást követően ezzel a hangszerrel hívták be az ösztöndíjprogramba, ahol a világ különböző pontjairól érkező fiatalokkal együtt olyan világsztárokkal dolgozhatott, mint Kurt Rosenwinkel, Jorge Rossy, David Virelles, Malcolm Braff vagy Lionel Loueke.
Önálló formációja, a Tálas Áron Trió is egyre inkább megkerülhetetlen entitás a zenei palettán.
A trió repertoárján elsősorban Áron saját szerzeményei szerepelnek, amelyekből két album, a 2016-os Floating Island és a 2018-as Little Beggar született. Első lemezüket Zipernovszky Kornél zenekritikus így méltatta: „Rengeteg finom utalás hallható ki Tálas játékából, de ez mellékes. A lényeg, hogy a ma már szinte elvárható virtuozitáson túl eredetisége, közlékenysége, elképesztően kifejlett formaérzéke és muzikalitása valami olyat produkált ezen a lemezen, aminek saját világa van.” De nem ez az egyetlen elismerés, amit zeneszerzőként bezsebelhetett. A triónak írt daraboknak köszönhetően 2020-ban Artisjus-díjat nyert, ami azért különleges megtiszteltetés számára, mert ezzel azoknak a hazai jazz-zenészeknek a sorába emelték – Oláh Kálmán, László Attila vagy Borbély Mihály –, akiket végtelenül nagyra tart és tisztel.
A pandémia időszaka még a legjobb csapatjátékosokat is izolációra kényszerítette, amiből Tálas Áron egyértelműen erényt kovácsolt: elkészítette régóta tervezett önálló albumát.
A Beats From My Heart című lemezen felhangzó valamennyi hangszert Tálas Áron szólaltatja meg. Egy nagyon személyes albumról beszélünk tehát, amelyen a számok címei is szinte egytől egyig a fiatal komponista életének meghatározó eseményeire reflektálnak. És hogy mit lehet tudni a Beats From My Heart hangzásvilágáról? Áron szavaival: „Groove alapú zenének jellemezhetnénk, helyenként páratlan ritmusú dalokkal, vagyis valahol félúton áll az akusztikus és az elektronikus hangzás között.”
A közönség tanúja lehet, ahogy a tehetséges és inspiráló zenésztársaknak köszönhetően ez a gazdag zenei anyag kinyílik. Basszusgitáron Gudics Martin, billentyűs hangszereken Ocsovay Damján, dobokon Klausz Ádám játszik majd Tálas Áron partnereként, a slam poetry sztárja, Saiid, azaz Süveg Márk pedig a szavak erejével hozza azt a bizonyos beatet május legelső napján a Fesztivál Színház színpadán, a Müpában.
Nyitókép: Tálas Áron. Fotó forrása: Müpa