Artemisia Gentileschi 17. századi olasz festőnő Caritas Romana című, legalább kétmillió eurót (800 millió forintot) érő festményére a csalók úgy kapták meg 2019-ben az olasz kulturális minisztérium kiviteli engedélyét, hogy meghamisították a mű értékére és eredetére vonatkozó adatokat. A gyanúsítottak nem az ünnepelt barokk festőnő saját műveként, hanem egy tanítványa munkájaként tüntették fel az olajképet az iratokban.
A magasabb ár reményében külföldre csempészett festmény ügyében 2020-ban indult nyomozás, amelynek eredményeként egy bécsi aukciósháznál bukkantak rá a Cimon és Pero bizarr legendáját ábrázoló képre. (A legenda szerint egy fiatal nő, Pero szoptatta apját, Cimont, akit a börtönben éhezni hagytak.)
Az olasz hatóságok visszavonták a kiviteli engedélyt, a festményt pedig lefoglalták. Az Olaszországba visszakerült műkincset kedden a dél-olaszországi Bariban mutatták be a nyilvánosságnak. A bűnügyben két gyanúsított ellen folyik eljárás.
Egy pugliai nemesember, II. Giangirolamo Acquaviva gróf a 17. század első felében rendelte meg a képet a férfiak uralta itáliai művészvilágban nő létére sikert elérő Gentileschitől, akinek munkássága Caravaggio hatását tükrözi.
Az olasz csendőrség műkincsvédelmi részlege folyamatosan figyeli a nemzetközi árverési katalógusokat, hogy kiszűrje az Olaszországból illegálisan kivitt műalkotásokat, régiségeket.
Nyitókép: Artemisia Gentileschi: Caritas Romana. Forrás: TPC Carabinieri, Bari