Az autóbuszt a múzeum egy méhészetből mentette meg, a restaurálásnak köszönhetően visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta. A felújított járművel megalakult a Közlekedési Múzeum nosztalgiabusz-flottája, amelyet a Faros mellett egy időközben beszerzett 311-es és egy szintén mostanra restaurált 211-es Ikarus autóbusz alkot.

„Mindig nagy öröm egy múzeumnak, amikor gyarapíthatja gyűjteményét, a Közlekedési Múzeum számára pedig talán nem is lehetne nagyobb érték egy Faros Ikarusnál, ami a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja” – mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.

Vitézy Dávid

A kormány május 31-i határozatában összesen 6,674 milliárd forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját. A forrásból a Közlekedési Múzeum több mint száz kiemelt értékű nagyjármű és számtalan további műtárgy (modellek, egyenruhák, térképek stb.) restaurálásával és beszerzésével újítja meg gyűjteményét. A program első kézzelfogható eredménye az a Faros Ikarus, amit a múzeum augusztus 27-én mutatott be a nagyközönségnek, és a hétvégi Ikarus-minifesztivál keretében az érdeklődők is megcsodálhatják.

Méhészbuszból oldtimer

A Közlekedési Múzeum új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig, egyben a legkényelmesebb és leggyorsabb autóbusz is volt a hazai utakon akkoriban. A múzeum Farosát 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál, az évtized végén a Mezőgép Vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen 1983. március 16-i forgalomból való kivonásáig. Ezt követően a Farost egy méhész használta. Az oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítottak ki, valamint kiszerelték a jármű üléseit is.

Szerencsére a jármű lényegesebb fődarabjai, így a motorja, a váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, így látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt. A Közlekedési Múzeum még 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt. Aprólékos és hiteles restaurálása mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.

Az Ikarus-örökség

A múzeum nem megvenni szeretett volna egy már működő, felújított járművet egy másik cégtől, ahol ezek már méltó körülmények között használatban vannak, hanem meg szeretett volna menteni az enyészettől egy példányt a nemzeti ipar- és társadalomtörténet egyik szimbólumából, a hazai formatervezés egyik kiemelt értékéből.

A Közlekedési Múzeum az Ikarus-örökség közintézményi, múzeumi megőrzését is vállalja. 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, egy 556-os. Az intézmény 2016 óta megkezdett gyűjteményfejlesztési programjának azonban egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése, ebben kiemelt figyelmet kapott az Ikarus-örökség ápolása, műtárgyak megmentése, a gyűjtemény gyarapítása. De nemcsak a járművekre figyelnek, hanem múzeumként a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok közintézményi keretek között való méltó megőrzésére is. Az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatai is bekerültek nemrég a múzeumba, ezek feldolgozását és digitalizálását is megkezdik, majd a feldolgozás során, illetve az új Közlekedési Múzeumban ezek hozzáférhetőségét, kutathatóságát is biztosítják majd.

Új nosztalgiabusz-flotta

Az intézmény szeretné, ha az utcaképet egykor jelképező ikonikus régi járműveket nemcsak múzeumban állva, kívülről lehetne megcsodálni, hanem azok közül néhány nosztalgiamenetekre is alkalmas lenne. Ilyen járműparkja a Közlekedési Múzeumnak korábban soha nem volt.

Augusztus 27-én a Faros mellett bemutatták a Közlekedési Múzeum fiatal és bővülő autóbuszflottáját is, amelyet a Faros mellett egy Ikarus 311-es és egy szintén mostanra elkészült Ikarus 211-es alkot. Az autóbuszokkal elindult gyűjteményfejlesztést az új Közlekedési Múzeum megnyitásáig, 2026-ig folytatja az intézmény a májusi kormánydöntés értelmében. A műtárgyak az új Közlekedési Múzeum kiállításában, illetve egyes darabok a most megalapozott nosztalgiaflottájában lelik meg végleges otthonukat.

Ikarus-hétvégén debütál a Faros az Északiban

Az Ikarus-rajongók a Faros mellett tucatnyi régi Ikarus busszal találkozhatnak a nyár utolsó hétvégéjén, a Kőbányai út 30. szám alatt található Északi Járműjavító Dízelcsarnokában. Ezúttal a régi magyar autóbuszok régi magyar mozdonyokkal találkozhatnak, ráadásul a két programot egyetlen jeggyel lehet most megnézni. A járművek a Volt egyszer egy Északi – A történet folytatódik című időszaki kiállítással együtt tekinthetők meg.

Fotók: MTI/Bruzák Noémi