Bemutatták Che Guevara epikus életrajzát

Kultpol

Igaz, hogy kétrészes a produkció, de az aranypálmás amerikai rendező (Szex, hazugság, videó), aki ezúttal is a versenyprogramban indult a fesztivál fődíjáért igazából azt szeretné, ha majd otthon, az amerikai közönség is először stáblista nélkül, programfüzettel a kézben, egyben láthatná, s csak később bontanák kétfelé a mozikban.

"Nem készíthet az ember valamilyen szinten hiteles filmet erről a témáról, hacsak nem spanyolul szól. Remélem, elérkezik az  idő, amikor egy másik kultúrában forgatott film az adott kultúra nyelvén szólal meg. Reménykedem, hogy befejeződött ez a fajta kulturális imperializmus" - magyarázta a filmvetítést követő sajtótájékoztatón Soderbergh.

A film hosszúságát feszegető kérdéseket úgy vágta el, hogy szerinte minél többet tölt az ember a hőssel, annál ismerősebbé válik a kontextus, ehhez pedig bizonyos időre van szükség. S hogy miért használt szokatlan szerkesztésmódot? "Mulatságosnak találom, hogy a filmekről szóló írások zöme azzal foglalkozik, hogy mennyire konvencionálisak, és aztán vannak önök között, akik meg azon keseregnek, hogyha valami nem az" - forrázta le az újságírókat a filmes, ám aztán kifejtette, hogy alapvetően az egész filmmel azt az érzést próbálták átadni a nézőknek, hogy milyen lehetett Che környezetében lenni. "A film jeleneteit szigorúan az alapján válogattuk ki, hogy 'mit is mond ez nekünk a karakteréről'?" - mesélte a rendező.

Che Guevara szerepét a két részben, amelyek a The Argentine (Az argentin) és a Guerrilla címet kapták, Soderberg egy korábbi drogdrámájával, a Traffickel Oscar-díjat nyert Benicio Del Toro alakítja. A szereposztásban Franka Potente és Matt Damon is feltűnik. A The Argentine Guevara és Castro ötvenes évek végi kubai győzelmét járja körül, a Guerrilla pedig Bolíviába követi a maroknyi lázadó élén szervezkedő harcost, akit végül 1967-ben ott is végeztek ki.

Del Toro nem titkolta a sajtó elől, hogy nehéz filmről van szó: "Arra emlékeztet engem, mikor a festő portrét készít egy hölgyről, és a modell azt mondja: 'ez a portré egyáltalán nem hasonlít rám'. A festő pedig így válaszol: 'ó, majd fog'." A színész szerint többször is meg kell nézni a produkciót ahhoz, hogy az ember igazán megértse és helyére tegye minden pillanatát.

(Múlt-kor/MTI)