Benjamin Britten operáját mutatja be a Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

A Müpa és a BFZ közös operaprodukcióval nyitja az évadot: a világhírű brit zeneszerző, Benjamin Britten A csavar fordul egyet című művét állítják színpadra. Az 1954-ben írt opera alapjául szolgáló kultikus horrorkisregényt népszerű filmekben és sorozatokban is feldolgozták már. A nemzetközi sztárénekesek élőben és hologramként jelennek meg majd a színpadon. Az előadás Budapesten csak kétszer látható.

A 2022/23-as évad nyitányaként ismét új, a Müpával közösen színpadra állított operaprodukcióval jelentkezik a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ). Fischer Iván rendezőként és karmesterként Benjamin Britten A csavar fordul egyet című, 1954-ben írt operáját állítja színpadra.

A Budapesten mindössze kétszer, szeptember 9-én és 10-én látható darab főszereplője a világhírű svéd szoprán, Miah Persson. A két árváról és nevelőnőjükről szóló Henry James-kisregény történetét a korábbi dada és inas szellemei teszik hátborzongatóvá, és sokan filmekből vagy legutóbb egy Netflix-sorozatból (A Hill-ház szelleme) ismerhetik.

Fischer Iván szerint a darab rendkívül aktuális. „Igyekezeteink, hogy ráleljünk az objektív igazságra, kétértelműek maradnak, attól függően, hogy melyik buborékban olvassák őket.”

A BFZ zeneigazgatója szerint nincs még egy opera, amely ennyire kétértelmű lenne. 

„Henry James gondoskodhatott volna arról, hogy történetét objektív mesélő adja elő, és ne a szubjektív, elfogult nevelőnő. Léteznek egyáltalán a szellemek, látják őket a gyerekek, vagy csak egy hisztérikus nő látomásaival van dolgunk? Benjamin Britten új szintre emelte ezt a kétértelműséget” – tette hozzá a rendező-karmester.

Ezt a többértelműséget vizuálisan is átélhetővé teszi a produkció: minden nézőnek egyedi perspektívája van az előadás egyes mozzanataira, amelyek hologramszerű tükröződésekként úgy jelennek meg, mintha valóban a színpadon lennének. Az ehhez alkalmazott, Pepper’s Ghost néven ismert 19. századi technikában még analóg fényforrást és üveget használtak, Nils Corte látványtervező már lézerprojektort, félig átlátszó fóliát és polarizálható gézt alkalmaz a tökéletes illúzió megteremtéséért.

A produkció társrendezője ezúttal is Marco Gandini, aki évekig Franco Zeffirelli mellett dolgozott hasonló szerepben, és a világ legnagyobb operaházaiba hívják rendezni.

Fischer Ivánnal egymást kölcsönösen ösztönözve fejlesztik az ötleteket. „Olyan emberekkel tudok együtt dolgozni, akik zeneileg érzékenyek, tisztelik a szöveg és a zene logikáját. Iván esete egészen különleges. Nem ismerek még egy olyan embert, aki ugyanolyan nagyszerű képességekkel rendelkezik a zenében és a színházban” – nyilatkozta Gandini.

Az opera főszereplőjét Miah Persson alakítja, aki már sokszor dolgozott együtt a BFZ-vel, többek között a New York-ban díjnyertes Figaro házassága-produkcióban. Számos alkalommal alakította már a Britten-opera nevelőnőjét, és mindig nagy kihívásnak tartja a szerepet. „Bár a darab rövid, nagyon intenzív, és mind fizikailag, mind érzelmileg kifáradok a végére. Ugyanakkor ez egy álomszerep. Óriási kihívást jelent, de bőven megéri a ráfordított energia” – mondta a nemzetközi hírű svéd szoprán.

A többi szerepben hallható lesz a többek között Daniel Barenboimmal, Zubin Mehtával és Riccardo Mutival is dolgozó Laura Aikin világhírű amerikai szoprán, Andrew Staples, aki generációja egyik legsokoldalúbb tenorja, valamint Allison Cook, aki a kortárs és a huszadik századi repertoár egyik legavatottabb előadójaként ismert. A darab gyerekszereplői Angliából érkeznek: a 12 éves Ben Fletcher és a 11 éves Lucy Barlow fiatal koruk ellenére már számos operaprodukcióban bizonyították tehetségüket.

Az operaprodukció a budapesti premiert követően október végén a Vicenzai Operafesztiválon lesz látható. 

A Müpában a szeptember 10-i előadás előtt nyilvános beszélgetés lesz az eredeti kisregény feldolgozásairól: a Dragomán György–Szabó T. Anna íróházaspár J. Győri László irodalomtörténész segítségével igyekszik megfejteni, hogy mi is lehet A csavar fordul egyet ma sem szűnő hatásának titka.

Nyitókép: Fischer Iván. Fotó: Stiller Ákos