A magyar filmtörténet számos meghatározó alakja, így Tarr Béla, Szabó István, Bódy Gábor és Enyedi Ildikó is a Balázs Béla Stúdióban (BBS) kezdte pályafutását. A BBS-ben ugyanakkor képzőművészek is lehetőséget kaptak filmes munkák elkészítésére. Így születhettek meg például Maurer Dóra korai filmes munkái, melyek egy átfogó retrospektív kiállításon 2019 augusztusától közel másfél évig voltak láthatók Londonban, a Tate Modernben. A stúdióban készültek a magyar avantgárd atyjaként számon tartott Erdély Miklós formabontó játékfilmjei is.
A CHB szervezésében megvalósuló berlini programsorozat A magánélet és a nyilvánosság határterületei című, április 30-i online nyitóeseményére a BBS első két évtizedének négy meghatározó rövid dokumentumfilmjéből készült egy válogatás. Sára Sándor és Ragályi Elemér egy-egy korai darabjának (Vízkereszt, 1967 és Szilveszter, 1974) mesterien komponált képei előrevetítik a két későbbi operatőrlegenda filmes karrierjét. Gazdag Gyula rövid riportfilmjében (Hosszú futásodra mindig számíthatunk..., 1968) Schirilla György Budapest–Moszkva-futásának egy szakaszát örökíti meg, egyszerre rajzolva meg a hosszútávfutó portréját és azét a rendszerét, amely őt nemzeti hősévé emelte. Schiffer Pál a tanyavilág és Budapest között ingázó munkásokat és családjukat megszólaltató munkája (Fekete vonat, 1970) a szociográfiai dokumentumfilmek egyik első és máig egyik legfontosabb darabja.
A BBS-sorozat további vetítései június végéig havi rendszerességgel zajlanak.
A következő összeállítás Bódy Gábor, Maurer Dóra, Szabó István és Huszárik Zoltán alkotásain keresztül a képzőművészet és a film határmezsgyéjét helyezi a középpontba. A harmadik, Erdély Miklós filmjeit bemutató vetítés Enyedi Ildikó filmrendező, Erdély egykori tanítványának közreműködésével zajlik. A záróvetítésen pedig az államszocializmus legtöbbször betiltott rendezőjeként ismert Ember Judit női sorstörténeteket feldolgozó fikciós dokumentumfilmje, a Fagyöngyök kerül műsorra.
A program a Nemzeti Filmintézet Filmarchívuma frissen felújított, digitalizált BBS-anyagából készült, és a Nemzeti Filmintézet támogatásával valósul meg.
Nyitókép: Hosszú futásodra mindig számíthatunk (1968), Gazdag Gyula, Balázs Béla Stúdió, Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum