Bizonytalan a Munkácsy-trilógia sorsa

Egyéb

Az elmúlt években a debreceni Déri Múzeumban állandó kiállításként találkozhattak a Munkácsy-trilógia darabjaival a látogatók.  Az Ecce Homo című festmény a debreceni múzeumot fenntartó önkormányzat tulajdona, a Golgota Pákh Imre amerikai magyar műgyűjtőé, a Krisztus Pilátus előtt a kanadai Art Gallery of Hamilton tulajdona, amely nyárig van kölcsönvételi szerződésben a múzeummal.

munkacsy_trilogia
A Krisztus-trilógia (Forrás: infovilag.hu)

?2014. július 31-ig kell visszaérkeznie a képnek, amennyiben nem sikerül a megállapodást meghosszabbítanunk. 5 évig volt nálunk, 2009. június 23-án írták alá az 5 éves kölcsönvételi szerződést a Hamiltoni Galériával? ? mondta el Nehéz Attila, a Déri Múzeum sajtóreferense a Kultúra.hu-nak, majd hozzátette: kormányzati szinten is folynak tárgyalások arról, hogy a bérleti szerződés meghosszabbodjon. ?Ennek a képnek a biztosítási értéke 5 és fél millió kanadai dollár, vagyis a megvásárlása akár múzeumi, akár városi szinten elképzelhetetlen, ezért van szükség állami szerepvállalásra. Balog miniszter úr és Halász államtitkár úr tud a problémáról és dolgoznak a megoldásán?.

A Minkácsy-trilógia közel két évtized alatt formálódó festményei Krisztust és vádlóit, elítélőit konfliktusait, továbbá végkifejletként az ige beteljesedését, Krisztus kereszthalálát jelenítik meg. A  művek együttes bemutatásának különleges voltát biztosítja, hogy maga Munkácsy sem látta együtt a három bibliai témát feldolgozó festményét. A Jézus életét megörökítő sorozat darabjai együtt, első alkalommal 1995. augusztus 25-én a Déri Múzeumban voltak láthatóak, majd 2010. november 23 - 2011. október 16. a Magyar Nemzeti Galériában is megcsodálhatták az érdeklődők a három alkotás.

munkacsy
A Krisztus Pilátus előtt című kép

Nem múló érdeklődés kíséri a festmények sorsának alakulását azóta is. A festő alakja és életműve iránti érdeklődés a 19. század utolsó évtizedeitől napjainkig változatlan, művészete és regényes életútja a legismertebb magyar festővé avatta. Az évek során a múzeum Munkácsy Terme szakrális térré vált, ahova gyakran zarándokként érkeznek az emberek, hogy megéljék magyarságukat vagy hitüket.