A válogatás május 3-án látható nyitófilmjét, az 1980-as évek Brazíliavárosában játszódó Eduardo és Monicát (René Sampaio, 2022) Renato Russo brazil dalszerző és zenész híres dalszövege ihlette. A romantikus történet egy lehetetlennek tűnő szerelemről szól. Eduardo és Monica szinte mindenben különböznek, kapcsolatuk végül mégis minden nehézséget legyőz. „A film többek között arról is beszél, hogyan lehet szeretni és tisztelni azt, aki máshogy gondolkodik, mint te“ – nyilatkozta alkotásáról René Sampaio rendező.
Május 16-án láthatjuk a Csók az aszfalton (Murilo Benício, 2018) című filmet, Nelson Rodrigues azonos című, 1961-ben írt drámájának legújabb, fekete-fehérben forgatott moziadaptációját. Főszereplője, Arandir egy forgalmas sugárút szélén szemtanúja lesz egy gázolásnak, és úgy dönt, teljesíti a haldokló utolsó kívánságát: csókot ad a férfi szájára, ami események beláthatatlan láncolatát indítja el. A jelenetnek ugyanis szemtanúja egy szenzációhajhász rendőrségi riporter is, aki lefényképezi az esetet. A Csók az aszfalton Murilo Benício brazil színész rendezői debütálása, amelyet számos filmes díjjal ismertek el hazájában és külföldön egyaránt.
A történelmi eseményeken alapuló Pedro utazása (Laís Bodanzky, 2022) május 30-án érhető el az Urániában. A film bensőséges szemszögből beszéli el I. Pedro császár, a nemrég 200 éves függetlenségét ünneplő Brazília meghatározó alakjának történetét. Brazília első császára 1831-ben kedvezőtlen körülmények között tért vissza Európába a brazil trónról való lemondását követően. Laís Bodanzky rendezőnő egyedi hangvételű filmje erre az utazásra felfűzve enged bepillantást az uralkodó életébe és a körülötte zajló történelmi eseményekbe.
Június 6-án egy költői dokumentumfilm következik a huszadik század meghatározó latin-amerikai filmes mozgalmáról és alkotóiról, Cinema Novo – Egy kamera a kézben, egy gondolat a fejben (2016) címmel. Készítője Eryk Rocha, Glauber Rocha legendás brazil rendező fia, akinek e munkájában egy olyan filmes nemzedék megszületésének lehetünk szemtanúi, amely a filmkészítés újfajta módját találta ki Brazíliában. Képviselői arra vágytak, hogy a mozi, a kamera kimenjen az utcára, és találkozzon a brazil emberekkel. Az alkotás 2016-ban elnyerte a Cannes-i Filmfesztivál Aranyszem díját.
A sorozat záróvetítésén, június 17-én a Monet-vörös című kalandos, részben Lisszabonban játszódó film látható (Halder Gomes, 2023). Főhőse, Johannes Van Almeida festő a börtönből szabadulva új életet akar kezdeni. Portugáliába utazik, ám ott váratlan találkozások írják felül terveit. A cselekményt a rendező festészet iránti szenvedélye ihlette. Halder Gomes ugyanis, amikor éppen nem forgat, ennek a művészetnek szenteli ideje nagy részét.
A Brazília ötször a Budapesti Brazil Nagykövetség és az Uránia Nemzeti Filmszínház közös vetítéssorozata, amely a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg. A filmeket egyetlen alkalommal, eredeti nyelven, magyar felirattal láthatják az érdeklődők. A program címét egy klasszikus alkotás, az öt rövidfilmből álló Favela ötször ihlette. Az 1962-es mű, amelynek mindegyik fejezetét egy-egy neves brazil rendező forgatta, a riói favelák keserű valóságát mutatta be, máig hatóan, hiszen 2010-ben újabb filmet ihletett fiatal, favelákban nevelkedett filmes hallgatók rendezésében (Favela ötször – Most rajtunk a sor).
Nyitókép: Csók az aszfalton