Búcsúkiállítással emlékeznek a kortárs magyar zománcművészet nagyasszonyára

Egyéb

Morelli Edit Ferenczy Noémi-díjas festő- és zománcművész neve elválaszthatatlanul összekapcsolódik a kortárs magyar zománcművészet megszületésével. A budapesti Párbeszéd Házában április 14-én nyílt, A fény felé című kiállítással búcsúznak a 2020-ban elhunyt művésztől.

Morelli Edit a budapesti Képzőművészeti Gimnáziumban végzett 1958-ban. Később művészeti tanulmányokat folytatott a Xantus Gyula vezette szabadiskolában. Mesterei Xantus Gyula, Kátai Mihály és Tamás Ervin voltak. 1973-tól foglalkozott a tűzzománctechnikával. A Kecskeméti Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelep egyik alapítója, a nyírbátori és a hajdúdorogi nyári zománctelepek művészeti vezetője volt.

Az 1970-es években organikus, a létet teljességében értelmező ötvöszománcain a világegyetemet jelképező életfák, kunbabák, madonnák a népművészet formanyelvén szólaltak meg. 

Az 1980-as évektől festőzománc-művek kerültek ki a kemencéjéből. Ebben a technikában találta meg annak a lehetőségét, hogy saját festői nyelvezetet teremtsen. Ez a „morellis” nyelv a kompozíciós elemeket a végletekig absztrahálva, de lágy nonfigurativitással mutatja be. Motívumai a tárgyak ősformáiból, valamint amorf alakzatokból tevődnek össze. 

„Rendkívül érzékeny, líraian intellektuális látásmódjával és bravúros technikai tudásával a gondolat legfinomabb rezdüléseit is képes volt zománcba égetni: a természet, az emberi lét egyetemes törvényeit (Teremtés), minden korban érvényes erkölcsi, etikai alapértékeit (Bizonyosság), magyarságunk gyökereit (Attila) mutatja fel. Széteső világunkban alkotásai jelzőfák, a világ élhetőségének a lehetőségét szimbolizálják” – áll a kiállítás ajánlójában.

Az április 14-én nyílt kiállítás kurátora Nagy Márta porcelántervező művész, professor emerita, a több mint hatvan alkotást bemutató tárlat május 25-ig látogatható.

Nyitókép: Morelli Edit. Fotó: Turcsik István.