Búcsúzunk az idei Szigettől

Egyéb

?Alaposan felülmúlja a várakozásainkat a most 490 ezerre becsült szám, hiszen a rendezvény előtt 450?460 ezer látogatóra számítottunk. A bérletek előre elfogytak, akárcsak az augusztus 11-ei Rihanna-koncert napjára a napijegyek. Úgy tűnik, a vártnál is nagyobb volt az érdeklődés a Sziget iránt, a napijegyek eladása sokkal jobban alakult, mint hittük, és idén az időjárás is kegyes volt hozzánk. Több százmilliós nyereséget hozhatott a fesztivál? ? fejtette ki Gerendai Károly az MTI-nek.

Rihanna csalódás volt?

A főszervező kérdésre válaszolva kitért a meglehetősen vegyes fogadtatású, és számos kritikát kapott Rihanna-koncertre. A szervezők által meg nem erősített, de több helyen megjelent hírek szerint az amerikai sztár hozzávetőlegesen egymillió dollárért (280 millió forintért) lépett fel a Szigeten, ám produkciója sokaknak okozott csalódást. ?Nem láttam a koncertet, de természetesen eljutottak hozzám a reakciók. Volt, akitől azt hallottam, hogy látta a Rihanna-turné néhány előző koncertjét is, és azok éppen olyanok voltak, mint a budapesti, tehát akik ismerik őt, azok számára nem volt meglepetés, amit a színpadon láttak. Egy nagy sztár esetében, ennyi pénzért persze joggal lehet nagy show-t várni, ahogy ez korábban például Robbie Williams esetében is volt. Ha jól gondolom, most ezt sokkal kevésbé lehetett érezni, bár azt nem hiszem, hogy playbackelt volna. Inkább arra gondolok, hogy a gépi rendszer talán korrigált az ideális megszólalás érdekében, ami ma már teljesen megszokott dolog? ? mondta.

Tarolt a Muse és Sia

Gerendai Károly jogosnak nevezte a koncert rövidsége miatti felháborodást, hiszen Rihanna fél órával később kezdett. ?Komoly csalódás volt ez számunkra, mert a fellépők általában igyekeznek kihasználni a rendelkezésükre álló időt, hiszen számukra is fontos referencia egy-egy ekkora koncert? ? tette hozzá. A főszervező szerint a Rihanna-koncert tanulsága az lehet, hogy a Szigeten nincs szükség minden áron ilyen problémás világsztárokra, akiknek a közönsége sem igazán passzol a Szigethez. Gerendai Károly az idei fesztiválról a Muse, Noel Gallagher és Manu Chao koncertjének profizmusát emelte ki, és megemlítette, hogy a közönség jól fogadta Siát is, aki kicsit furcsa módon szinte videoklipjeit adta elő a színpadon.

 

Jövőre a részletekre koncentrálnak
?Az idei Sziget talán kicsit nehezen indult, hiszen a mínusz egyedik napon találtak egy elhagyott gyanús csomagot, utána esett az eső, és másnap volt a Rihanna-koncert, ami előtt az egyszerre, egy időben érkező közreműködők és tiszteletjegyesek ezrei a pénztáraknál nagy sorokat voltak kénytelenek kivárni és időnként tumultuózus jelenetek alakultak ki. Ezt követően viszont szinte zökkenőmentesen ment minden. Jól sikerültek a zenei és nem zenei programok is, remek lett a hangulat? ? tette hozzá. Megjegyezte, hogy a Sziget elérte kapacitása határait, az elkövetkező években már nem lehet jelentősen növelni a látogatószámot. Ehelyett inkább a részletekre fognak koncentrálni, arra, hogy a fesztiválra érkezők minél jobban érezzék magukat.

Gerendai Károly szerint idén jól vizsgázott a személyi azonosításra épülő, a korábbinál szigorúbb biztonsági rendszer, hiszen a megnövelt személyi kapacitás miatt nem lett lassabb a bejutás, és jelentősen visszaszorultak a korábbi években előforduló hamis jegyek is. ?A jegyekhez kapcsolódó személyi azonosítás miatt érezhetően nőtt a biztonságérzet a Szigeten, a lopások és egyéb bűncselekmények egyaránt visszaszorultak? ? mondta végül a főszervező.

 

A Sziget fesztiválon újságíróink is ott voltak. Az augusztus 12-ei napról egy részlet:

Fiatalkora ellenére jól odatette magát Jain, akinek még csak egy albuma jelent meg Zanaka címmel 2015-ben. (A cím egyébként gyereket jelent Madagaszkár nemzeti nyelvén.) Táncolt, énekelt, felrázta a közönséget, kommunikált velük, egy percre sem hagyta, hogy leüljön a buli. Sőt: olyat is tett, ami aztán tényleg nem szokványos a női előadóknál. Szerzett egy óriási buborékot, és szépen helyet foglalt benne, majd a közönségbe gurult, és valami crowd surfingfélét követett el ? és közben énekelt. A körítésen túl persze a zenéje is rendben volt, popdalokat játszik ugyan, de hangja különlegessé teszi valamennyit. Már a koncert alatt megfogadtam: ha jön még Magyarországra, már nem csak betévedni fogok a koncertjére.

 

A nap csúcspontja a Bastille koncertje volt. Az Egyesült Királyságból érkező zenekar harmadszor járt Magyarországon, mindhárom fellépésükön ott voltam ? ezt nevezik rajongónak? ?, de egyáltalán nem lehet megunni őket. Amellett, hogy profi zenészek, energikusak és viszonozzák a közönség szeretetét. Lehet mondani rájuk, hogy persze, még fiatalok, nem fásultak bele az ezer meg egy koncertbe, de nem erről van szó. Ők azok, akik még velem is el tudják hitetni: mi vagyunk a világ legjobb közönsége, nincs hozzánk fogható, csak nekünk játszanak, az új albumukról csak mi hallhatjuk az új dalokat, és a kedvünkért még pár magyar szót is megtanultak (habár a fesztiválozók 90 százalékának az a pár ?Sziasztok!? és ?Köszi!? nem jelentett semmit). De mégis, mi, magyarok vagyunk otthon, nekünk igenis jól esett, hogy erre (is) figyeltek, ha közhelynek is számít. Én meg sem lepődtem, hogy Dan magyarul köszöntött minket, azon viszont igen, amikor ? némi bocsánatkérés után, hogy bizony nem beszéli a nyelvünket ? magyarul azt mondta: ?Sajnos nagyon rossz a magyarom.? Azt hiszem, Dan kimaxolta a cukiságfaktort. No, de természetesen nem (csak) ezért volt jó a koncert. Hanem mert beleadtak apait-anyait, Dan kifogástalanul hozta azt a szerepet, amelyet egy énekes-frontembertől elvárunk: énekelt, dobon, billentyűkön játszott, ugrált, tombolt, kommunikált, és még a közönség ? na, jó, a közönség és a kordon ? közé is bemerészkedett, és felmászott a Nagyszínpaddal szemben lévő hangosítótoronyra. (?) A koncert során elhangzottak az ismert és szeretett számok, a közönség persze üvöltötte, de ? mint ahogyan Dan be is jelentette az elején ? az új, hamarosan megjelenő albumról is mutattak szerzeményeket. Az új korong egyébként a Wild World címet fogja viselni és szeptemberben lát napvilágot.

 

A 13-ai napon többek között a Bring Me The Horizon koncertjére látogatott ki újságírónk: az idén 25 éves Quimby koncertjét a Sheffieldből érkező metalcore együttes, a Bring Me The Horizon (BMTH) követte. A különleges tetoválásairól is híres frontember, Oliver Sykes testén már alig maradt szabad felület, nemrégiben pedig tetoválóművész felesége az egész jobb karját szénfeketévé változtatta. A srácok azonban nem csak küllemükben, zenéjükben is rengeteget formálódtak. A grindcore, death metal és emo alapokból építkező zenekar idén megjelent, That's The Spirit című albuma a szakma szerint pályafutásuk egyik legérettebb és legerősebb munkája. A Szigeten ebből is nyújtottak ízelítőt, valamint legnagyobb slágereik közül elhangzott a Go To Hell, a For Heaven?s Sake, a Blessed With A Curse és a Shadow Moses című dalok. A BMTH zenéjében fantasztikusan kombinálja a tisztaságot és a vadságot, amikor a kórus és a hörgések váltják egymást. Bár utóbbiból ezúttal nem jutott túl sok, az énekes meglepő módon keveset ?kiabált?, és inkább a lágyabb hangzást részesítette előnyben. Hogy ez jó vagy rossz? Azt döntse el a közönség, annyi bizonyos, hogy a rajongók nagyon jól érezték magukat, és a metál koncerthez igen csak korai időpontnak mondható 17:45-ös kezdés is sok érdeklődőt vonzott. A zenekar nevét egyébként a Karib-tenger kalózaiban elhangzott híres idézet nyomán kapta: ?Vár ránk a horizont!?. Nos, valóban, a BMTH zenéjében van valami olyan, mindent átütő szabadság, amely már túlmutat a horizonton.

 

Az augusztus 15-ei est sztárfellépője az ausztrál származású énekesnő, Sia volt, akit korábban csak dalszerzőként ismerhettünk, koncertjéről azonban nem hiányozhatott újságírónk: Fellépéseihez hozzátartozik a rejtély, arcát szinte sosem mutatja meg, egy szőke-fekete paróka alól énekel, a háttérbe vonulva. Dalai tele vannak érzelemmel, szenvedéllyel, melyeket táncosai fejeznek ki. Sia a turnékra magával viszi a klipjeiből is ismert fiatal táncoslányt, Maddie Zieglert. A rajongók nem csalódhattak, hiszen szinte az összes ismert száma elhangzott, mint például a Chandelier, az Elastic Heart, a Cheap Trills vagy a Falling To Pieces. Sokan célzásnak vették, hogy Rihannától elénekelte a Diamonds című számot, bár ebben nincs semmi meglepő, hiszen ő írta, és most legalább teljes valójában meghallgathattuk a slágert. Sia lelkivilága és színpadi show-ja olykor különösnek tűnhet, de aki volt már valaha nehéz helyzetben, az tud azonosulni ezekkel az érzelmekkel.

 

Forrás: Szíjjártó Anita, Végh Nóra, MTI

Fotó: Kőmives András