Budapesten a 125 éves Orient Expressz

Kultpol

(MTI) - A Nyugati pályaudvarról ezen a napon nosztalgiavonat indul, amely a 204-es gőzmozdonnyal, két elsőosztályú kocsival közlekedik és korhű ruhába öltözött személyzettel várja utasait. A Nyugatiból 9.40-kor, 10.40-kor, 13.40-kor és 15.40-kor indul a szerelvény, míg a Vasúttörténeti Parkból 13.10-kor és 15.10-kor.
 

venicesimplonorientexpressz.jpg
Venice Simplon Orient Expressz
A vonatok királyának 125 éves évfordulója alkalmából a Vasúttörténeti Park második emeletén kiállítás is nyílik, amelyen modellek, fényképek és eredeti vasúti relikviák segítségével elevenedik meg az expressz története. A tárlat korábban a Közlekedési Múzeumban volt látható.
 
Az Orient Expressz 1883-ban indult el első útjára. Az útvonal eredetileg Párizstól a Duna román szakasza mentén található Giurgiuig tartott, Bécs, Budapest és Bukarest érintésével. 1921-re az Orient Expressz már meghosszabbított útvonalon, Simplon Orient Expressz néven egészen Isztambulig közlekedett. A legendás vonat aranykora az 1920-30-as években volt. A második világháború után azonban Európa politikai és gazdasági légköre megváltozott, és ezzel leáldozott az Orient Expressz szerencsecsillaga. Költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be, hogy a vonat állni tudja a versenyt az egyre népszerűbb légi közlekedéssel, és az 1950-es években másodosztályú kocsikat csatoltak a szerelvényhez. Az Orient Expressz dicsősége minden erőfeszítés ellenére hanyatlásnak indult, míg 1977 májusában végleg megszüntették.
 
A híres vonatot egy amerikai vasútbarát vállalkozó, James B. Sherwood mentette meg a feledéstől. 1977-ben megvásárolta az Orient Expressz két hálókocsiját és újraélesztette a legendát: 35 hálókocsit, ülőkocsit és étkezőt újíttatott fel, és valóra váltotta álmát, 1982. május 25-én a Venice Simplon Orient Expressz elindult első útjára Londonból Velencébe.
 
A vonat ma is régi pompájában ragyog, ugyanakkor teljesen megfelel a jelenlegi biztonsági előírásoknak, és biztosítja a mindenkori kényelmes utazást, de nem közlekedik menetrend szerint. A legismertebb Párizs-Budapest-Isztambul utat évente egyszer teszi meg, augusztus végén, szeptember elején. A hatnapos utazás kisebb vagyonba, 6580 euróba (1 millió 560 ezer forint) kerül. Ezért az utas teljes ellátását kap, minden második éjszakát egy ötcsillagos szállodában tölthet és exkluzív programokon vehet részt. A szerelvényen maximum 100-110 fő utazik alkalmanként és annyira népszerű, hogy egy évre előre kell a jegyeket lefoglalni. A jövő évi útra már alig kapható jegy.
 
A leggyakoribb járat a Velence-Budapest, a Budapest-Párizs és a Budapest-London útvonal, amely csak egy irányba közlekedik. Mindhárom utat évente háromszor indítják el. Jövőre májusban, júniusban és szeptemberben, s több hónappal előbb érdemes jelentkezni, mert szintén népszerű az utasok körében. A jegy ára 1360-2070 euróba (320 ezer-490 ezer forint) kerül, amely az alkoholos italon kívül mindent magába foglal.