Búvárrobot kutat az özönvíz nyomai után

Kultpol

A bibliai történet szerint a hatalmas árvíz 40 napon és éjszakán át tartott. A kutatók egyetértenek abban, hogy a tengerszint emelkedésével a Mediterrán tenger átbukott a földnyelven és elöntötte az édesvízi tavat. Az árvíz a vízszintet körülbelül 115 méterrel emelte meg, és vízzel árasztott el kb. 150000 négyzetkilométernyi földet. A legtöbb szakértő szerint az áradás 9000 éve kezdődött és a Fekete-tengert fokozatosan töltötte fel a tenger. A Columbia Egyetem két tengeri geológusa, Walter Pitman és William Eyan 1997-es publikációja szerint az árvíz 7150 éve hirtelen jött, s az elárasztott területen élők Európa felé vették útjukat.

A mostani 5 millió dolláros fekete-tengeri expedíciót a 62 éves Robert Ballard vezeti, aki korábban az Atlanti-óceán fenekén megtalálta a Titanicot. 2003 nyarán a török tengerparton Szinopénél körülbelül 100 méterrel a víz alatt található romok a vízbe aláhulló fadarabokkal keveredtek össze, így nem lehet elkülöníteni az eredetileg ide tartozó épületelemeket, sem pontosan datálni az épületet vagy az árvizet. Ráadásul azt sem igazán tudják bizonyítani, hogy ez emberi település nyoma lenne.

Forrás: National Geographic

A Hercules egyik fotója

 

 

A víz alatti régészeti expedíció során Herculest, a víz alatti 2,1 méter hosszú ásórobotot emberi kézhez hasonló nyomásérzékelő szenzorokkal szerelték fel. Nagyfelbontású kamerák műholdas szélessávú kapcsolaton keresztül élőben közvetítik az ásatás részleteit.

A kutatók megvizsgálták egy 1500 éves kereskedőhajó maradványait, mely a bizánci korszak legjobb állapotban fennmaradt víz alatti hajóroncsa. A "D hajóroncs" melyet a Fekete-tenger egyedi, oxigénszegény vize szinte érintetlen állapotban konzervált,  árboca tetején most is őrzi az ott súrlódó kötél nyomát.

Chery Ward, a Floridai Állami Egyetem tengeri régésze, a "D hajóroncs" és másik három közeli hajó tanulmányozását vezető kutató szerint a hajó pallóit borító anyag valószínűleg a rakományból származó méz. A Hercules hat karcsú, szállításra használt amphorát hozott felszínre, melyeket a méz rakomány maradványait keresve alaposan megvizsgálnak. Ward szerint a hajó egy családi tulajdonban lévő fűszerkereskedésnek szállító flotta része lehetett. A hajók az 5-6. században lezajlott kereskedelmi robbanás nyomán megélénkülő forgalom lebonyolításában vettek részt. Miután Róma egyre több adót akart behajtani a keleti területekről, a lokális termelés és kereskedelem számottevően megélenkült mind a Mediterráneumban mind pedig a Krímben.