Calatrava szabadsága - PHILIP JODIDIO: CALATRAVA

 
Calatrava nem véletlenül a világ egyik legkeresettebb építésze. Igaz, nála is hatnak a fizika és a statika alaptörvényei, de matematikai, fizikai tudása alapján ő mindezt bámulatos kreativitással kezeli. Ilyenek például az általa tervezett hidak, vagy azok az épületek, amelyek felröppenő madárra emlékeztetnek, s az elrugaszkodást, a szárnyalást juttatják eszünkbe. Máshol meg, mondjuk, az emberi test felépítését, mert a tartó ívek olyanok, mintha bordák lennének. De gyakori nála a felnyíló vagy lecsukódó szemet idéző épületrész is.
 
Az 1951-ben született spanyol Calatravánál nem érezhető különcség vagy izzadságszagú eredetieskedés, ezek helyett valódi szabadsággal és kreativitással teremtett markánsan egyéni, azonnal felismerhető műveket. Ezt érzékelteti a német Taschen és a magyar Vince Kiadó kismonográfiai sorozatában most már magyarul is kapható kötete, amely fotókkal illusztrálja a rafinált építészeti megoldásokat. A könyvet Calatrava életrajza vezeti be, majd minden jelentős tervét külön fejezet mutatja be pár fotóval és tömör leírással. A képeken láthatjuk a szellemes ötleteket, például a nyíló-záródó tetőket vagy árnyékolóként működő, ugyanakkor szemet gyönyörködtető ?szárnyakat?.
 
Ez utóbbiak sokat elárulnak arról, hogy Calatravánál a funkcionalitás esztétikummal párosul. Nála az építészet lényege a tömegek, a nagyon is valós anyag és a légiesség, a könnyednek ható szerkezetek izgalmas játéka. Érdemes a képekbe belemerülni, a részletek alapján hátha rájövünk: vajon miként találta ki a támasztó íveket? Bámulatos, ahogy látjuk, hogy képes valaki az anyagot ilyen könnyed eleganciával és játékossággal megjeleníteni.
 
Calatrava ezt mondta a World Trade Center Transportation Hub tervéről, amikor a felhasználandó anyagokat sorolta: ?üveg, acél, vasbeton, kő és fény?. Bizony, Calatrava fényből építkezik. Persze, betonból meg üvegből is. De leginkább fényből. A megfogható anyagok azok, amelyek a fizika törvényeihez, a matematikához, a statikához kötődnek, a fény meg az, ami az emberi absztrakcióhoz, kreativitáshoz, szellemhez, a szárnyaló gondolatokhoz. Ettől lesz minden műve igazi műalkotás. Nem véletlenül olvasható ez a könyv alcímében: ?Építész, mérnök, művész?.
 
 Philip Jodidio: Calatrava, Taschen/Vince Kiadó, Budapest, 2009, 96 oldal