Artúr király és a Camelot mondakör feldolgozása már több tucatszor megihlette a filmrendezőket. Az alkotások a legenda különböző aspektusait, részeit elevenítették fel hol hitelesen, hol azonban az eredeti történettől teljesen elkanyarodva. A közös pontok azonban mindenhol jelen voltak: szerelem, ármány és vérre menő ütközetek.
Artúr király története a kultúrtörténet egyik legismertebb legendája, amelyben ősi kelta mondák kelnek életre. Az idők során számos változata, feldolgozása született. Az egyik legújabb az HBO-n februártól látható Camelot, amely ír, amerikai, angol és kanadai tévések összefogásában készült, s Írországban forgatták. A sorozat egyik kreátora, Chris Chibnall elmondása alapján a széria elsősorban Sir Thomas Malory Le Morte d? Arthur (Artúr halála) című könyvét veszi alapul. A sorozat 2011-ben Emmy-jelölést kapott a Legjobb főcímzene kategóriában.
Az Artúr király legendáját feldolgozó Camelotban többek között a Szerelmes Shakespeare egyik sztárja, Joseph Fiennes, a Sweeney Toddból és az Alkonyatból ismert Jamie Campbell Bower, Tamsin Egerton és a Mennyei királyságban is feltűnő Bond-lány, Eva Green látható. A sorozat vezető producere, Chris Chibnall részt vett az Artúr király című, 2004-ben bemutatott akciófilm rendezésében, így számára nem volt idegen a Camelot mondakör.
A tíz részből álló történelmi dráma a középkor kezdetére, az V-VI. századi Britanniába kalauzolja a nézőt. Sok más, Artúr király történetével foglalkozó alkotástól eltérően átfogó képet mutat be az egész Camelot-mondakörről: az Uther király halálával kezdődő káosztól Artúr emberfeletti erőt kívánó megpróbáltatásaiig jeleníti meg a legendát; ilyen teljes képet csak a 30 évvel ezelőtt készült és azóta is etalonnak számító Excalibur nyújtott. A sorozat sokoldalúságát mutatja, hogy megjelennek a filmben a jelentősebb szereplőkön ? mint például Merlin (Joseph Fiennes), Morgána (Eva Green) vagy Artúr (Jamie Campbell Bower) ? kívül a számunkra kevésbé ismert karakterek is: Sir Gawain, Kay és Leontes lovagok vagy Artúr szülőanyja, Igraine is, akik szintén nem elhanyagolható szerepet töltöttek be a legenda alakulásában.
A Sir Kayt alakító Peter Mooney az HBO-nak nyilatkozva elárulta: izgalmas volt olyan történelmi személyt játszani, akinek ismertsége nem ér fel Morganéval vagy éppen Artúréval. Artúr király fogadott testvére, a későbbi udvarmester Sir Kay ugyanis nem része a kollektív emlékezetnek, de Mooney szerint általa jobban megismerhetjük Artúr és Camelot múltját is. Ahogy a színész fogalmazott: mivel Kay gyakorlatilag egy farmon nőtt fel, csak "papíron" volt lovag: mindent megtanult, mindent olvasott, de csak Camelotba érkezve sajátította el a mesterséget. A kanadai színész ? aki a szerepért még lovagolni is megtanult ? szerint érdekes volt látni, ahogy a kevés kézzel fogható történelmi bizonyítékokból összeállt a kép: Artúr-király és a kerekasztal legendája.
A kezdetek
Több mint egy tucat mozifilm készült Artúrról és a kerekasztal lovagjairól, a legendás kardról, az Excaliburról, Lancelot és Ginerva (néhány helyen Guinevere vagy Giniver) szerelméről, a gyermekeknek szánt mesékről, a színpadi változatokról és egyéb feldolgozásokról nem is beszélve. A legenda történelmi hitelessége más lapra tartozik, egy azonban bizonyos: a varázslástól sem mentes történettől több filmes is azt várta, hogy egy nagy dobással előbbre léphet a szakmai ranglétrán.
Az első megfilmesítések egyike az 1967-es Camelot. A 178 perces, Joshua Logan rendezte, többek között Richard Harrist (Artúr) vagy Franco Nerot (Lancelot) felvonultató amerikai musical az érzelmeket helyezte a középpontba. A film bemutatta a szerelmi háromszög dilemmáit, az Artúr felé érzett tisztelet és a soha el nem múló, örök szerelem ambivalens érzelmeit. Az egyik legszebb szerelmes film természetesen nem lett tökéletes, a legendához sem teljesen hű, azonban remekül ábrázolja Camelot történetének tanúságát; két dologért érdemes ugyanis harcolni a halálig: a békéért és a szerelemért. A filmkritikusok mindezt három Oscar- és három Golden Globe-díjjal jutalmazták (1968).
Hét évvel később tanúi lehettünk, hogyan rombolja le a jómodorú angolszász világ történelméhez fűződő érzelmeit a Monthy Python Gyaloggalopp című filmjében, amely romboláson azóta is jókat nevetünk. A végtagnélküli Fekete lovagot, a bátor "Szőrrobint" és a gyilkos, vérszomjas, fehér nyulat felvonultató film a tipikus angol, maró öngúnnyal vegyes abszurd humort jeleníti meg Artúr király Szent Grál-keresésének történetén keresztül.
Az etalon
Újabb hét évnek kellett eltelnie, mire 1981-ben mozikba került az azóta is etalonnak számító Excalibur című brit-amerikai fantasy-akciófilm. A mű középpontjában ? ahogy erre a cím is utal ? a legendás kard áll. A látványos, drámai feszültségekkel teli filmet Írország vadregényes, sziklás vidékein forgatták, ami hiteles keretet adott a történetnek. Nagy sikert hozott mind Európában, mind a tengerentúlon, bár a bevételeket a kritikus hollywoodiak elég mérsékeltnek titulálták és az elismerések sem tükrözték a film népszerűségét. Artúr történetét eddig ez az alkotás dolgozta ki a legjobban, kezdve a leendő király "hamis" fogantatásától Merlin varázserején keresztül egészen az Excalibur tóba merüléséig.
A történetben megjelennek a legtöbb helyen kimaradt szereplők, úgy mint a kéjvágyó Uther király, Artúr hideg, de ambiciózus féltestvére, Morgana és a féltestvérek közös gyereke, az anyja akaratát minden áron teljesíteni akaró Mordred is. Főszerepet kap a kősziklába döfött kard, melyet a még közrendű fegyvernök Artúr átad a csata mezején legnagyobb ellenfelének, a legyőzött Sir Uryensnek ezen szavak kíséretében: "üss hát engem lovaggá, hogy mint lovag a lovagnak kegyelmet adhassak."
1989-ben került a mozivásznakra az Egy jenki Artúr király udvarában című vígjáték, amely Mark Twain regényének filmes feldolgozása volt. Az amerikai író tolla ihlette a Gagyi lovag című, a 14. századi Franciaországban játszódó vígjátékot is, amely bár nem Camelot szereplőit jeleníti meg, a várfalon feltűnő, mai magyar címeres zászló miatt kihagyhatatlan a felsorolásból.
Az egyik legismertebb "Artúros film" az 1995-ben megjelenő Az első lovag című romantikus dráma. Jerry Zucker rendező a középpontba az Excalibur helyett ? a ?67-es musicalhoz hasonlóan ? a szerelmet állította, s egyszerűen kihagyta Merlint vagy Morgana karakterét. A meseszép Guinevere (Julia Ormond) bár csak azért ment hozzá az immáron öreg Artúrhoz (Sir Sean Connery), hogy birtoka, Leonesse oltalmat kapjon a gonosz Malagant terjeszkedő szándékai ellenében, nagy tiszteletet érez a király iránt. Az esküvőre menet azonban megjelenik Lancelot (Richard Gere) is, aki a lovagi erényeket sutba dobva próbálja elnyerni leendő királynéja csókját. A szerelmesek természetesen egymásra találnak ? amely hozzávetőleg az egyetlen elem, amely hitelesen követi a mondakört ?, azonban csakis tragédia árán állhat helyre a világ egyensúlya.
Három évvel később a tévénézők ismét Camelot humoros oldalával kerültek szembe. A Whoopi Goldberg főszereplésével játszódó Időgéppel a lovagkorba (Knight in Camelot) című alkotást könnyed, mesés délutáni családi vígjátéknak szánták, ami a 20. század végi és a 6. század eleji elvek, technikák és a fejlettségbeli különbségek ellentéteire építve mutatja be, hogyan is bánhattak Artúr király udvarában egy színesbőrű, merőben furcsa zenét hallgató, amerikai varázslónővel.
A legújabb Artúrok
Az új évezred elejének egyik legismertebb, a Camelot legendát feldolgozó alkotása az Antoine Fuqua rendezte Artúr király című amerikai-ír akciófilm volt. A rendező a mesés elemekkel tarkított eredeti történetet leszállította a földre, kihagyva belőle a csodákat. A filmben főként ismeretlenebb színészeket alkalmaztak ? üdítő kivételnek számít az Angliában legszebb színésznőnek tartott Keira Knightley. Az alkotásnak nincs köze a címadó királyhoz, a rómaiak kivonulása (tehát i. sz. 410) utáni zűrzavaros időszakot mutatja be. Habár az 5. századi Anglia történelmének elsajátítása nem ebből a filmből ajánlott, ennek ellenére látványos és izgalmakkal teli művet sikerült alkotniuk a készítőknek.
Az elmúlt években a mondakört a filmesek sorozat formájában igyekeztek feldolgozni. 2008-ban került a BBC One csatorna képernyőire a Merlin kalandjai című brit fantasy-kaland televíziós sorozat, amely a varázsló és Artúr kapcsolatára épült. A legendától eltérően a két főszereplő azonos korú, egymás személyiségét formáló figurák, akik az idő előrehaladtával jó barátokká válnak. A legújabb alkotás pedig a Camelot, amely február 7-től kedd esténként 22:20-tól látható az HBO-n. A sorozat február 6-tól az HBO GO és az HBO On Demand kínálatában is megtalálható.
Bővebb információ a sorozatról: www.hbo.hu/camelot