Bár a díszbemutatón az egyik leghosszabb, 11 perces tapsot a francia Julia Ducournau Alpha című fantasztikus filmje kapta hétfő este (2021-ben ő nyert Arany Pálmát a Titán című thrillerrel), az iráni-francia Golshifteh Farahanival, a francia Tahar Rahimmal, valamint a címszerepben a magyar származású Mélissa Borossal forgatott alkotást nagyon vegyesen fogadták a másnapi kritikák. Az 1980-as években, az AIDS -járvány kezdetén játszódó történet a fertőzött emberekkel szembeni erőszakot és a kirekesztés témáját dolgozza fel. A Le Film Français című lapban szavazó tizenöt francia kritikus eddig a brazil Kleber Mendonça Filho A titkos ügynök című, csaknem háromórás filmjét kedveli a leginkább, amely az egyetlen dél-amerikai alkotás az Arany Pálmáért folyó versenyben. A filmrendező, aki 2019-ben a Bacurau című misztikus thrillerével a zsűri díját nyerte Cannes-ban, egy zavaros múltú egyetemi kutató elleni, a brazil katonai diktatúra idején, 1977-ben játszódó hajtóvadászatot vitt filmre ironikus hangvételben. A Screen című, angol nyelvű lap által megkérdezett kritikusok is az élbolyba jósolják az alkotását, akárcsak a német Mascha Schilinski második nagyjátékfilmjét, a Sound of Falling – A zuhanás hangját. Ez egy észak-németországi falucska családi traumáit mutatja be négy különböző korszakban, négy nő életének példáján, száz éven át. Elsősorban azt érteti meg, hogyan adják át az anyák a szenvedést a lányaiknak.
A külföldi kritikusok az ukrán Szergej Loznyica Két ügyész című drámáját teszik az első helyre. A történet 1937-ben, a sztálini tisztogatások Szovjetuniójában játszódik, és kafkai stílusban vezet végig egy igazságérzettől vezérelt fiatal és naiv bolsevik ügyész útján szükségszerű bukásáig. Thierry Frémaux fesztiváligazgató azonban mindenkit óva intett a találgatásoktól. „Soha ne felejtsük el, hogy Az édes életet (Federico Fellini alkotását) kifütyülték, mielőtt az Arany Pálmát 1960-ban elnyerte” – emlékeztetett.
A Juliette Binoche által vezetett zsűri a szombat esti záróünnepségen adja át a díjakat.