Október 17. és 20. között idén kilenc film tekinthető meg a fővárosi és vidéki mozikban, akár hónapokkal a hazai bemutató előtt.

A dél-korai rendezőfenomén,
Bong Joon-ho (A gazdatest, Snowpiercer –
Túlélők viadala, Okja)
tízévnyi nemzetközi kitérő után tért vissza
hazájába, hogy ismét kompromisszummentesen dolgozhasson. Ennek eredménye ez az
Arany Pálma-díjjal jutalmazott, tőle megszokott hangvételű, semmihez sem
hasonlítható éjsötét vígjáték, az Élősködők. Főszereplői, Ki-taek
családja igazi semmirekellőkből áll. Irigykedve nézik a Park család fényűző
életmódját, és ördögi tervet eszelnek ki, hogy a közelükbe férkőzzenek. Azonban
természetesen semmi sem a családfő tervei szerint alakul.

A Pedro Almodóvar produceri közreműködésével készült Az
angyal
egyszerre megdöbbentő, stílusos és helyenként sokkolóan humoros
film, amelyet egy hihetetlen, de igaz történet inspirált. A tizenhét éves
Carlos angyali arca és göndör fürtjei mögött egy morális gátlások nélküli
szörnyeteg rejtőzik, aki rettegésben tartotta a ’70-es évek Buenos Airesét.

A román új hullám egyik megkerülhetetlen alakja, Corneliu Porumboiu
rendezése, A hegyek szigete a bankrablós-átverős műfajt állítja a feje
tetejére. A gyönyörű Gilda mindent bevetve megkörnyékezi a korrupt
rendőrt, hogy ő segítsen férje, a kétes hírű üzletember megszöktetésében. A megfigyeléstől
tartva ősi füttynyelvet sajátítanak el, hogy üzenhessenek egymásnak a gondosan
megtervezett akció során. A film
főszereplője, a Napszálltából is ismert Vlad Ivanov elkíséri a filmet a
budapesti vetítésre, az érdeklődők közönségtalálkozón is részt vehetnek.

A Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon díjazott, szívszorító Kontroll
nélkül
akár igaz történet is lehetne: a film a kilencéves Benni szemén
keresztül azoknak a gyerekeknek a történetét meséli el, akikre minden igyekezet
ellenére az ellátórendszer nincsen felkészülve. Benni szeretetéhes, nehezen
kezelhető kislány, aki nem találja a helyét a szülő nélkül felnőni kénytelen
gyerekek között. Helena Zengel hátborzongatóan erőteljes, érett alakítása egész
biztosan sokáig velünk marad majd.

Bagota Béla első nagyjátékfilmje, a Valan – Az angyalok völgye
feszült és szívszorító lélektani krimi, teljesen új hang a magyar
filmművészetben. Főhőse Péter (Krisztik Csaba) nagyvárosi rendőrként
emberkereskedők után nyomoz Brassóban. Péter egy telefonhívás miatt kénytelen
visszatérni erdélyi szülővárosába, amikor felmerül a gyanúja, hogy rég eltűnt
testvére holtteste került elő a hófödte fenyvesek között. A filmek alkotóival több helyszínen is találkozhatnak az érdeklődők.

A láthatatlanok imádnivaló karakterrel teli igaz történet. Négy mindenre
elszánt szociális munkás nőknek fenntartott nappali melegedőt vezet. Amikor az
emberi tényezőt teljesen figyelmen kívül hagyó bürokraták ellehetetlenítik
őket, hősiesen szövetkeznek, hogy a szabályokat áthágva segítsenek
pártfogoltjaikon. Úgy döntenek, saját szakállukra tovább üzemeltetik a helyet,
magánakciójuk azonban nem maradhat örökre titokban. Franciaországban a film az
év meglepetéssikere lett, eddig több mint másfél millióan látták.

A sokszoros díjnyertes rendező, Marco Bellocchio a közelmúlt
történelmének sötét évtizedeit eleveníti fel Cannes hivatalos
versenyprogramjában szerepelt, ízig-vérig olasz maffiatörténetben, Az
első áruló
ban. Tommaso Buscetta tanúvallomásának köszönhetően tudta
Falcone vizsgálóbíró térdre kényszeríteni a szicíliai maffiát, a Cosa Nostrát.
Buscetta kegyetlen bűnözőből vált Olaszország máig megosztó hősévé.

A Portré a lángoló fiatal lányról Cannes-ban olyan sikert
aratott, hogy aligha lehet kérdéses: komoly eséllyel pályázik a 2020-as
Oscar-díjátadón is. Héloïse-ról (Adèle Haenel) portrét rendel grófi családja,
hogy a festmény segítségével házasítsák ki. A bretagne-i szigetre érkező
festőnő, Marianne (Noémie Merlant) társalkodónőnek adja ki magát, hogy
megfigyelhesse a vonásait. A közös séták során egyre nehezebben tudnak
ellenállni egymás vonzerejének. A Time magazin a korabeli tabukon áthágó filmet
„gyengéd és összetett szerelmes történet”-nek, az Indiewire pedig egyenesen
„festői mestermű”-nek titulálta.

A Medvevilág Szicíliában a XX. század egyik legjelentősebb
szépirodalmi gyerekkönyve. A belőle készült animációs film felnő a feladathoz:
Lorenzo Mattotti olasz rendező A vörös teknős francia producereivel és a
Kecskeméti Animációs Stúdióval dolgozott együtt. Leander, a medvék királya
levezeti a népét a hegyekből, hogy élelemhez jussanak és megtalálják régen
elvesztett fiát, Tónit. Az emberek világával megismerkedő medvék viszont egyre
több emberi szokást vesznek át, és veszélybe kerül a medvelélek. A rajzfilm megjárta Cannes-t, Annecy-t,
díjat nyert a KAFF-on, a Mozinet Filmnapokra Christophe Jankovic producer és
Nagy Lajos, a magyarországi animációs munkák vezetője kíséri el
, a Puskin
moziban közönségtalálkozó keretében találkozhatnak velük a nézők.