Cannes-i képkockák

Egyéb

(MTI/AP/Reuters) - Vong Kar-vaj rendező nagyon elégedett volt My Blueberry Nights című romantikus drámája amerikai sztárjainak hozzáállásával, s a cannes-i filmfesztiválon a kínai médiának tartott csütörtöki sajtóértekezletén külön kiemelte a főszereplő Jude Law-t, aki akár "a járdán is evett" a forgatási szünetekben, ha úgy hozta a sors.

zodiac.jpg
Zodiac

    "Egy nagyon jó, vérbeli színészben nagyjából 25 valóban érdekes alternatíva és ötlet merül fel egy perc alatt. És akkor itt van Robert Downey jr., akinek mondjuk 500 vagy 750 ötlete támad. Néhányan ezt őrültségnek neveznék, én zsenialitásnak" - méltatta kollégáját Jake Gyllenhaal a Zodiac című közös filmjük sajtóvetítése után. David Fincher thrillere igaz történeten alapul: az 1960-as években a Zodiacnak nevezett titokzatos sorozatgyilkos tartotta rettegésben San Franciscót, akit sohasem sikerült azonosítani. A film a San Francisco Chronicle című napilap két munkatársa nyomozásáról szól, akik megpróbálják felderíteni az ügyet.
        A második versenynap után még könnyelműség nyilatkozni a pálma-esélyekről, de a kritika és a közönség egyöntetű lelkesedéssel fogadta a sokkoló román versenyfilm vetítését. "Az új román filmművészet minden elemét felsorakoztatja: hosszú beállítások, biztos kamerakezelés és bámulatba ejtően érzékeny fül a természetes párbeszédekre" - így jellemzi a Variety cikke Cristian Mungiu filmjét. A Ceausescu-érában játszódó 4 hónap, 3 hét és két nap című abortuszdráma sztárja, Anamaria Marinca fenntartások nélküli, meleg hangú méltatásokat kapott alakításáért a tudósítóktól.
    A Rendezők kéthete elnevezésű versenyen kívüli vetítéssorozatot megnyitó Control című fekete-fehér brit dokumentumdráma témája a 23 éves korában öngyilkosságot elkövetett rockénekes, Ian Curtis félbeszakadt karrierje. A rendhagyó életrajzi filmet a rendezőként debütáló rock-fotográfus, Anton Corbijn jegyzi, aki korábban brit zenei magazinok számára fényképezte a U2-t, a Depeche Mode-ot, valamint Curtis zenekarát, a Joy Divisiont is. A hetvenes évek Angliájában játszódó produkció főszerepét az újonc 27 éves színészre, Sam Riley-ra bízta, akit máris ígéretes tehetségként könyveltek el a kritikusok.

      Lehet, hogy Andrej Zvjagincev cannes-i versenyfilmje, az Izgnyanyije (Száműzetés) a nagy múltú európai filmfesztiválok egyik kedvence lesz, az orosz rendező mégis határozottan visszautasítja a feltevést, hogy stílusát befolyásolná a kontinens filmművészete, szívesebben veszi, ha univerzálisként jellemzik munkáját.

moore.jpg
Michael Moore

       "Azzal foglalkozom, amit helyesnek tartok, ami aggaszt, ami felráz, ami elveszi az álmomat, amit szépnek gondolok...Az engem érdeklő témák, amelyeket megfilmesítek,  szerintem univerzálisak...szerelem, gyűlölet, türelem, árulás, bátorság" - mondta a 43 éves rendező, akinek második filmjén, amely egy házaspár tragikus kapcsolatát meséli el, hat ország filmesei dolgoztak. Svéd színésznő játssza a főszerepet, a forgatás Franciaországban, Belgiumban és Moldovában folyt.
      Nagy tapsot kapott a cannes-i fesztiválon szombaton az amerikai filmgyártás fenegyerekének, Michael Moore-nak újabb társadalomkritikai filmje, a Sicko, amely miatt eljárás is indult az Oscar-díjas rendező ellen. Moore a Kóla, puska, sültkrumpli című alkotásáért kapta a filmipar legfontosabb kitüntetését. A Cannes-ban 2004-ben nagydíjat nyert Fahrenheit 9/11 azt taglalja, hogy az amerikai kormány miként aknázza ki propagandacélokra a terrorista támadásokat. A Sicko az egészségügyből élő konszerneket, az amerikai egészségügyi rendszert és az ország korrupt politikusait veszi célba a szokásos módon: polemikus hangvétellel és poentírozva.
       A Sicko dramaturgiai csúcsa egy kubai utazás, ami miatt jogi utójáték is vár a rendezőre. Moore megerősítette, hogy az amerikai pénzügyminisztérium vizsgálódik ellene, mégpedig a Kubával szemben elrendelt amerikai embargó megsértése miatt, s Moore-ra pénzbírság, vagy akár börtön vár. Moore filmjének végén hajóval megpróbál eljutni a hírhedt, kubai területen lévő, de amerikai fogolytámaszpontra, Guantánamóra.

        Moore Cannes-ban kerülte a direkt állásfoglalást azokkal a vádakkal kapcsolatban, hogy manipulálja anyagait, s bizonyos részleteknél a hamisítástól sem riad vissza. Moore válaszának lényege az volt, hogy figyelmeztetéseivel, téziseivel még mindig igaza volt. A Sickóhoz olyan reményt fűz, hogy a téma ismét fontos lesz az amerikai elnökválasztási kampányban.