Cenzúrázták a falloszfát?
A restaurátorok azonban tagadták a vádakat: elmondásuk szerint semmit nem cenzúráztak, és az eltávolított jelenetek csupán azért tűntek el a képről, mert már annyira rossz állapotban voltak, hogy nem tudták megmenteni azokat. A helyi örökségvédelem vezetője, Mario Scalini szerint a legnagyobb műgonddal jártak el, és nem módosították radikálisan az eredeti képet.
Az 1265-ben festett, de csak 2000-ben felfedezett freskó eredeti rendeltetésével kapcsolatban több elmélet is született: a fa ugyanis nem csupán a termékenységet szimbolizálja, hanem a korabeli politikai propaganda eszköze is volt egyben. E sajátos "bőségfa" a 13. századi toszkán politikai belharcok, a guelfek és a ghibellinek közötti ellentét jelképe.
Külön érdekesség még, hogy az 50 ezer eurós restaurálást a világ legrégibb ma is működő bankja, a Monte dei Paschi di Siena finanszírozta.