Az idei építészeti mustra ír főkurátorai a tér fogalmát, a tér minőségét, a szabad és ingyenes tereket állították vizsgálódásuk középpontjába ? hangsúlyozta a biennále elnöke. Paolo Baratta a labiennale.org honlapon publikált köszöntőjében emlékeztet: a szabad terek megteremtésének vágya megmutatkozhat egyes építészeti projektek fő motívumaként, de a szabad tér, a közösségi tér általánosságban az építészet jelenlétére vagy hiányára is rámutathat.
Fotó: Simon Zsuzsi és Bognár Benedek (Valyo) |
Yvonne Farrell és Shelley McNamara az általuk rendezett főkurátori kiállításba hetvenegy építészt, illetve építészirodát hívtak meg, köztük például a Liget Budapest Projekt keretében az Új Nemzeti Galériát tervező, Szedzsima Kazujó és Nisizava Rjúe által vezetett, tokiói SANAA-t. A kiállításhoz két külön szekció is kapcsolódik: az egyik olyan munkákat mutat be, amelyek korábbi emlékezetes építészeti projektekhez kötődnek, míg a másik egység a tanítás gyakorlatára koncentrál.
A Giardini nemzeti pavilonjaiban, az Arsenale évszázados hajóépítő műhelyeiben és a város számos pontján 63 ország jelentkezik saját kiállítással, közülük hatan (Antigua és Barbuda, Guatemala, Libanon, Pakisztán, Szaúd-Arábia és a Vatikán) első alkalommal vesznek részt az építészeti biennálén.
A magyar pavilon ezúttal a Kultúrgorilla és a Studio Nomad Szabadság híd ? Új horizontok a városban című kiállításának ad otthont. A rendhagyó tárlat a budapesti Szabadság híd 2016. nyári ?elfoglalásából? kiindulva vizsgálja a városi és társadalmi tér fogalmát, a kiállításhoz pedig egy tízméteres kilátó is épült a pavilon átriumába.
A 16. Velencei Építészeti Biennále kiállításai és kísérőprogramjai a szakmai és sajtónapok után, május 26-tól november 25-ig várják a közönséget.
Fotó: MTI